سهم علل مردانه و زنانه در بروز ناباروری برابر است
۲ عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا مراجعه همزمان زن و شوهر برای درمان ناباروری را ضروری دانستند و تاکید کردند: طبق آمار سهم علل مردانه و زنانه در بروز ناباروری برابر است. در واقع، درمان ناباروری نباید روی یک نفر از زوج ها انجام شود.

ناباروری با شیوع ۲۰ درصدی در بین زوج‌های ایرانی، یک معضل جدی و نیازمند توجه مسوولان و سیاست‌گذاران است. همچنین، ضروری است که آگاهی زوج‌های درباره علل و درمان‌های ناباروری افزایش یابد تا با اقدام به‌موقع و مراجعه به مراکز درمان ناباروری فرصت طلایی فرزندآوری را از دست ندهند.

به گزارش روابط عمومی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، دکتر مژده ذنوبی فلوشیپ ناباروری و دکتر بهرنگ آبادپور جراح و متخصص اورولوژی و از اعضای تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا به تشریح علل و درمان‌های ناباروری پرداختند.

این دو متخصص مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا بر اهمیت حمایت زوج‌های نابارور از یکدیگر و صبر و پایداری در درمان تأکید کردند و از زوج‌های نابارور خواستند که زمان طلایی خود را با درمان‌های متفرقه هدر ندهند و از ابتدا به مراکز معتبر درمان ناباروری مراجعه کنند.

ذنوبی با تأکید بر پرهیز از درمان‌های متفرقه گفت: نخستین توصیه به زوج‌های نابارور، مراجعه به مرکز درمان ناباروری معتبر است، در چنین مراکزی متخصصان رشته‌های مختلف در کنار هم و به صورت گروهی کار می‌کنند و می‌توانند با یک دید کامل و جامع، برنامه درمانی مناسب را به زوج‌ها پیشنهاد کنند. متأسفانه ما با زوج‌های زیادی مواجه می‌شویم که گاه چندین سال به پزشکان مختلف مراجعه کرده‌اند، آزمایشات و عکسبرداری‌های متعدد و تکراری انجام داده‌اند، اما نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

وی درباره چگونگی انتخاب درمان مناسب برای زوج‌های نابارور توضیح داد: برخلاف تصور عمومی، خط اول درمان استفاده از روش‌های کمک‌باروری مانند IUI و IVF نیست. در گام نخست، باید علت ناباروری مشخص شود. برای نمونه، زوجی پس از اقدامات مختلف درمانی به مرکز ما مراجعه کردند و ما در بررسی‌های اولیه دریافتیم که خانم دچار کم‌کاری تیروئید است. یا در مواردی با خانم جوانی مواجه می‌شویم که دچار تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است و اضافه وزن دارد.

این پزشک متخصص ادامه داد: به آنان توصیه می‌کنیم که دست‌کم پنج تا ۱۰  درصد وزن خود را کاهش دهد و همین کاهش وزن می‌تواند تا حدی اختلالات تخمک‌گذاری‌ و کیفیت تخمک‌ها را بهبود دهد و شانس بارداری طبیعی را افزایش دهد. بنابراین در بسیاری موارد اصلاح سبک زندگی و دوری از آلودگی‌های شغلی و محیطی و یا قطع مصرف داروهای خاص، روند باروری بهبود می‌یابد.

ذنوبی در ادامه درباره روش‌ کمک‌باروری IUI گفت: IUI یا تزریق اسپرم به داخل رحم یکی از روش‌هایی کمک‌باروری است که در علل ناباروری زنانه، مانند اندومتریوز خفیف یا متوسط، اختلالات تخمک‌گذاری، اختلالات ترشحات سرویکس یا دهانه رحم، مانند وجود آنتی‌بادی‌های ضد اسپرم در مخاط سرویکس و ناباروری با علت نامشخص پیشنهاد می‌شود. البته شرط لازم انجام IUI این است که لوله‌های رحمی خانم باز باشد.

نظرات

نظر خود را بگذارید