سال تحصیلی جدید در حالی از ۱۵ شهریورماه امسال برگزار شد که همه چیز تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت و همچنان نیز این شرایط برقرار است.
سردرگمی را میتوان به عنوان مشکل مشترک بین دانشآموزان و اولیا، مدیران و معلمان مدارس، مسئولان آموزش و پرورش و تصمیمگیران حوزه آموزش دانست. مشکلی که همچنان حل نشده است.
در ابتدای سال تحصیلی برخی از کلاسهای درس به صورت حضوری تشکیل شد و همچنان نیز برخی از کلاسها حضوری برگزار میشود ولی بخش عمده فعالیت آموزشی مدارس به صورت مجازی و بر بستر اینترنت انجام میشود.
طی سالهای گذشته برخی از بی عدالتیها را میشد در فاصله آموزشی بین مدارس غیرانتفاعی و مدارس دولتی دید. جایی که افراد توانمند از نظر مالی شرایط بهتری را برای فرزندان خود فراهم میکردند.
کرونا بار دیگر این بیعدالتی را نمایان کرد و حالا نیز برخی از دانشآموزان در مناطق کمبرخوردار و محروم و دانشآموزانی که خانواده آنها بنیه مالی قوی ندارد برای حضور در کلاسهای مجازی با مشکلات جدی روبرو شدهاند.
مادر یکی از دانشآموزان در مناطق روستایی استان بوشهر با انتقاد از دریافت ضعیف فایلها در زمان برگزاری کلاسهای آنلاین گفت: در بسیاری از روزها اینترنت اینقدر ضعیف است که نمیتوانیم فایلها را دریافت کنیم و فقط پیامهای متنی به ما میرسد.
وی اضافه کرد: انتظار داشتیم در این ماههایی که تا مهرماه مانده مسئولان فکری به حال ارتقای وضعیت اینترنت در مناطق روستایی میکردند تا امکان استفاده دانشآموزان این مناطق نیز از فرصت تحصیل وجود داشته باشد.
دانشآموز دیگری راجع به مشکلات شاد میگوید: متأسفانه صدا و تصویر واضحی از کلاس دریافت نمیکنیم و به علت وقت کمی که برای ارسال تصاویر وجود دارد معلم به سرعت بالایی تدریس میکنند که کیفیت آموزش را پایین میآورد.
ناتوانی در خرید گوشی و تبلت
یکی از مهمترین مشکلات دانشآموزان را در استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تحصیل و آموزش میتوان کمبود امکانات خصوصاً گوشی و تبلت عنوان کرد که فصل مشترک مشکلات بسیاری از افراد است.
این روزها قیمت گوشی و تبلت اینقدر بالا رفته است که بسیاری از خانوادهها قدرت خرید آن را ندارند و یا فرزندان آنها از تحصیل محروم میشود و یا اینکه باید از گوشی والدین خود باید استفاده کنند.
نظر خود را بگذارید