کرونا برای هنرمندان تجسمی فرصت است
یک کاریکاتوریست معتقد است کرونا مانع فعالیت هنرمندان حوزه تجسمی نشده بلکه برای آنها فرصت تعمق به وجود آورده است.

جمال رحمتی هنرمند کاریکاتوریست و فیلمساز درباره شرایطی که قرنطینه و کرونا برای هنرمندان تجسمی ایجاد کرده است، گفت: هنرمندان حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی معمولاً برای اجرای کارهای خود به خلوت نیاز دارند و از این نظر، شرایط قرنطینه خانگی سبب شد تا بسیاری از هنرمندان برای اجرای کارهای جدید خود وقت بگذارند. از طرف دیگر برخی هنرمندان که باید کارهای خود را به شکل گروهی و تیمی اجرا می‌کردند یا به مباحث آموزش هنر می‌پرداختند، با مشکل و اختلال در کارهایشان مواجه شدند.

 

وی افزود: به عنوان کسی که در دانشگاه نیز تدریس می‌کنم به جرأت می‌توانم بگویم که تدریس غیرحضوری درس‌های عملی اصلاً معادل کار در کلاس نیست و مشکلات بسیاری برای هنرجو و استاد در پی دارد.

 

رحمتی به فرصت‌های مجازی که در شرایط قرنطینه برای هنرمندان ایجاد شد، اشاره کرد و توضیح داد: فضای مجازی برای من نوعی فرصت بود، چراکه یکی از حوزه‌های کاری من یعنی انیمیشن، در انتشار، وابستگی زیادی به فضای مجازی دارد. از طرف دیگر من از صفر تا صد خیلی از کارهایم را خودم انجام می‌دهم به همین دلیل کار من دچار اختلال نشد.

 

وی که در ایام تعطیلات نوروزی و قرنطینه، مجموعه انیمیشن «هفت‌خوان کرونایی» را تهیه و تولید کرد، بیان کرد: چالش کرونا و قرنطینه از نظر من، برای بخشی از هنرمندان تجسمی که کارشان فرم و شکلی کلاسیک داشت و با همان مناسبات قدیمی اجرا می‌شد، هم اختلالاتی را به‌وجود آورد.

 

این هنرمند کاریکاتوریست با تاکید بر اینکه «کرونا» برای هنرمندان بیشتر فرصت بود تا تهدید، در عین حال گفت: درست است که بسیاری از هنرمندان هنرهای تجسمی از جمله نقاش‌ها، طراح‌ها، کاریکاتوریست‌ها و … برای خلق آثارشان فرصت خوبی در قرنطینه به دست آوردند اما از نظر بحث کسب درآمد مطمئناً به مشکلات عدیده‌ای برخوردند.

 

رحمتی در پایان درباره فعالیت جدید خود نیز گفت: در حال حاضر، در حال برگزاری کارگاه‌ها و ورک‌شاپ‌های مجازی کاریکاتور هستم که با یک موضوع مشترک انجام می‌شود.

نظرات

نظر خود را بگذارید