ابتکار موشکی و کم نظیر نیروی هوافضای سپاه
نیروی هوافضای سپاه در ابتکاری کم‌نظیر؛ یکی از راکت‌های توپخانه‌ای کشور را بعنوان یک پرتابه بالستیک هواپایه بر روی جنگنده‌های سوخو-۲۲ خود نصب کرده است.

نیروی هوافضای سپاه در ابتکاری کم‌نظیر؛ یکی از راکت‌های توپخانه‌ای کشور را بعنوان یک پرتابه بالستیک هواپایه بر روی جنگنده‌های سوخو-۲۲ خود نصب کرده است؛ راکت فجر-۴ یکی از اعضای خانواده نام آشنای راکت‌های فجر است که کالیبر آن ٣٣٣ میلیمتری و در نمونه‌ غیر هدایت شونده و دو نمونه هدایت شونده وجود دارد. نمونه هدایت شونده راکت فجر-۴ دارای بالکهای هدایتی در قسمت میانی بدنه و بالک‌های انتهایی شبیه به بالک‌های انتهایی موشک‌های خانواده فاتح است.

 

طول این راکت حدودا ۵ متر است و در سال‌های گذشته گونه‌ای دیگر از نمونه هدایت شونده آن تحت عنوان F۴CL رونمایی شد که به صورت هدایت ترکیبی بود و از یک سیکر اپتیکی در قسمت ابتدایی خود برخوردار بود.اطلاعات چندانی پیرامون برد،‌ وزن سرجنگی و ... راکت فجر-۴ در دسترس نیست؛ اما با بررسی برد دیگر اعضای خانواده راکت‌های فجر درباره راکت های فجر ۴ می‌توان بردی حداقل ۱۰۰ کیلومتری را برای این مدل برآورد کرد. از سوی دیگر پرتاب چنین راکتی از یک سکوی پرتاب هوایی مانند جنگنده به دلیل همان مولفه سرعت و انرژی اولیه که پیشتر از آن سخن گفته شد، می‌توان برد و سرعت بیشتری را نسبت به نمونه‌های زمین پایه برای این موشک در نظر گرفت.

 

بعنوان مثال موشک کینژال روسیه که بر اساس موشک اسکندر توسعه یافته است در صورت شلیک از جنگنده میگ-۳۱ بردی معادل ۲ هزار کیلومتر و در صورت شلیک از بمب‌افکن Tu-۲۲M۳ بردی معادل ۳ هزار کیلومتر خواهد داشت این در حالی است که بیشترین برد موشک اسکندر ۵۰۰ کیلومتر است که به معنای افزایش ۵ تا ۶ برابری برد موشک در نسخه هواپایه است.

 

علاوه بر برد؛ افزایش سرعت پرتابه نیز دیگر مزیت شلیک موشک‌های بالستیک از سکوهای پرتاب هوایی است. به دلیل سرعت هواپیما در حین پرواز پس از پرتاب موشک انرژی جنبشی بیشتری درون موشک ذخیره می‌شود که پس از برخورد با هدف موجب آزاد شدن این انرژی و در نتیجه اثربخشی بیشتر سرجنگی خواهد بود.حالا

 

در کلیپ منتشر شده همچنین نشان داده می‌شود که همزمان با موشک فجر-۴،‌ یک بمب سقوط آزاد FAB-۲۵۰ نیز پرتاب می‌شود که این بمب در حقیقت برای سنجش سرعت کاهش ارتفاع برای بررسی پارامترهای پروازی موشک به کار می‌رود.

از جمله کاربردهای اصلی که می‌توان برای دستاورد جدید موشکی سپاه برشمرد؛ سرکوب پدافند هوایی دشمن و اجرای حملات موشکی هواپایه دورایستا با قابلیت اطمینان بالا از اصابت به هدف و همچنین اثرگذاری و قدرت انفجار بیشتر سرجنگی است.

 

نظرات

نظر خود را بگذارید