فرزندخواندگی 34 درصد رشد داشته است/ تسهیل قوانین به نفع خانواده‌ها
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: تسهیل قوانین فرزندخواندگی باعث توجه بیشتر خانواده‌ها به این موضوع شده است.

احمد میدری گفت: به دلیل سهولتی كه وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعی اعمال كرده، فرزند خواندگی نسبت به گذشته افزایش یافته است.

 

وی با بیان این كه قوانین سخت برای فرزندخواندگی كاهش یافته، گفت: بر اساس قوانین جدید زنان مجرد هم می توانند كودكی را به فرزندی بپذیرند.

 

 پیشتر اعلام كرده بود شرایط فرزند خواندگی تسهیل شده است و از این پس خانواده های دارای فرزند نیز می توانند فرزندخوانده بپذیرند.

 

به گفته وی در تاریخ 14تیر سال 1394 آیین نامه حمایت از كودكان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست تصویب شد كه این آیین نامه در واقع نحوه فرزند خواندگی و حضانت را در ایران تعیین می كند و باید گفت این آیین نامه چند تغییر مهم نسبت به قانون مصوب سال 1353 دارد.

 

وی اعلام كرده بود كه قبل از تصویب این قانون تنها خانواده هایی می توانستند فرزند خوانده داشته باشند كه فرزندی نداشتند اما اكنون با قانون جدید خانواده های دارای فرزند نیز كه تمایل به فرزند خواندگی دارند می توانند برای این كار اقدام كنند.

 

به گفته معاون رفاه اجتماعی دختران و زنانی كه ازدواج نكردند یا تنها زندگی می كنند نیز می توانند در صورت تمایل برای پذیرش فرزند اقدام كنند، این دو محدودیت فرزند خواندگی در قانون جدید برطرف شده است.

 

بر اساس قانون قبل كسر مشخصی از دارایی افراد به فرزند خوانده تعلق می گرفت و با توجه به عدم پذیرش این موضوع توسط برخی خانواده ها مقرر شده است بر اساس قانون جدید یك خانواده می تواند با حكم دادگاه با كسر كمتری از دارایی ها و در واقع با تضمین كمتری فرزند خوانده داشته باشد.

 

وی با بیان اینكه فرایند رسیدگی به وضع فرزند خواندگی در این آیین نامه تسهیل شد، گفته بود: قبلا افراد متقاضی اول به دادگاه و سپس به بهزیستی مراجعه می كردند اما در فرایند جدید فرد مستقیم به بهزیستی مراجعه می كند و در آنجا فرایند های حقوقی انجام می شود و در فرایند آخر افراد به دادگاه مراجعه می كنند.

 

وی اعلام كرده بود: طبق آیین نامه جدید سن فرزند خواندگی نیز تسهیل شده است به طوری كه در گذشته سن افراد برای فرزندخواندگی باید كمتر از 12 سال می بود كه این مورد به 16 سال افزایش پیدا كرده است.

 

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی با اعلام اینكه با آیین نامه جدید ایرانیان مقیم خارج از كشور نیز می توانند فرزند خوانده انتخاب كنند كه این افراد با همكاری بهزیستی می توانند كودكان و نوجوانان ایرانی را به عنوان فرزند خوانده بپذیرند.

نظرات

نظر خود را بگذارید