کنسرت های آنلاین و انحصاری که شکسته شد
کنسرت آنلاین همایون شجریان در حالی در شب عید فطر بر بستر اپلیکیشن لنز برگزار شد که صداوسیما سال هاست پدر او، استاد آواز ایران را سانسور می کند و حتی مردم را از شنیدن "ربنا" در ماه رمضان محروم کرده است.

شیوع ویروس کرونا و هشدارهای سازمان بهداشت جهانی مبنی بر لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی تا مدت زمان نامعلوم و احتمالا طولانی، سبک زندگی مردم را تغییر داد.

 

موزیسین ها و خوانندگان که باور داشتند به دلیل شرایطی که کرونا در کل جهان ایجاد کرده تا مدت ها امکان اجرا روی صحنه با حضور تماشگران را نخواهند داشت ابتکار جدیدی کردند و کنسرت های مجازی را به راه انداختند.


هنرمندان ایرانی نیز از این قافله عقب نماندند و از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا تلاش کردند از طریق فضای مجازی با هواداران خود ارتباط گیرند و با برگزاری کنسرت آنلاین تحمل قرنطینه خانگی را برای آنان آسان کنند.


روزبه نعمت اللهی و بنیامین بهادری اولین خوانندگی بودند که پیش قدم و استارت کنسرت های آنلاین در روزهای کرونایی در کشور زدند. پس از آنها، دیگر خوانندگان نیز یکی پس از دیگری کنسرت های آنلاین خود را برگزار کردند.


این خوانندگان که بسیاری از آنها امکان حضور در صداوسیما برای ارتباط با مردم را ندارند یا در صورت حضور هم نمی توانند سازهای خود را به نمایش بگذارند و قطعه ای بنوازند در این ایام از طریق فضای مجازی با هواداران خود ارتباط گرفتند. آنان بدون نیاز به صداوسیما، کنسرت های آنلاین خود را در لایو صفحات شخصی خود یا از طریق اپلیکیشن های پخش آنلاین برای هواداران برگزار کردند.


این کنسرت‌ ها ابتدا با اجرای خوانندگان در محیط‌ هایی غیر از سالن‌ های کنسرت برگزار شد ولی با استقبال‌ مردم این کنسرت‌ ها در قالب ویژه‌برنامه "نوروزخانه" در ایام عید از برج میلاد دنبال شد.


پس از آن چندین کنسرت به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تالار وحدت برگزار شد که با استقبال خوبی مواجه شدند.


آخرین نمونه از این دست کنسرت های آنلاین کنسرت همایون شجریان بود که در شب عید فطر و بر بستر اپلیکیشن لنز برگزار شد.


کنسرت همایون شجریان اولین کنسرتی بود که از طریق تلویزیون تعاملی ایرانسل پخش شد. کنسرتی که مشترکان ایرانسل بدون نیاز به تهیه اشتراک و کاربران غیرایرانسلی لنز با تهیه بلیت 10 هزار تومانی این اجرا را تماشا کردند. هرچند کنسرت آنلاین همایون شجریان با مشکلات فنی نیز همراه بود اما یکی از پرطرفدارترین کنسرت‌ های این ایام محسوب می شود.


شجریان پسر در حالی در شب عید فطر به یاد پدر قطعه مرغ سحر را از طریق فضای مجازی اجرا کرد که سال هاست صداوسیما آواز ربنا شجریان پدر را از مردم دریغ کرده است.


گرچه انحصار صداوسیما ابتدا با فعال شدن ماهواره ترو برداشت و سپس با رشد فضای مجازی مرحله به مرحله شکسته شد اما در این ایام که مردم در قرنطینه خانگی بودند نشان داد آن چیزی که به‌ عنوان انحصار صداوسیما شناخته می‌شود عملا شکسته شده و تنها پوسته ای از آن وجود و دارد.

نظرات

نظر خود را بگذارید