پسماندهای حوزه صنعت و معدن باید بازیافت شود 
رئیس هیئت مدیره صندوق ملی محیط زیست با اشاره به اینکه بحث پسماندهای صنعتی در کشور تعطیل مانده است گفت: در شهرک‌های صنعتی باید پسماندهای حوزه صنعت و معدن بازیافت شود.

رئیس هیئت مدیره صندوق ملی محیط زیست در سفر خود به استان کرمان در دیدار با استاندار و مدیران سازمان محیط زیست کرمان با اشاره به تعطیلی واحد‌های بازیافت پسماندهای صنعتی در کشور گفت: استان کرمان ظرفیت خوبی در بازیافت پسماندهای صنعتی دارد.

 

 به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان کرمان، مسعود شهسواری رئیس هیئت مدیره صندوق ملی محیط زیست صبح امروز در دیدار با محمدجواد فدایی استاندار کرمان با بیان اینکه محیط زیست سازمان حاکمیتی با وظایف مشخص است اظهار داشت: متاسفانه با اتفاقاتی که در 10 سال گذشته افتاده عملا نه مسائل محیط زیست در کشور برطرف شده و نه تولیدکنندگان راضی هستند.
وی با اشاره به اینکه صندوق ملی محیط زیست با الهام از دیگر کشورها در کشور ما تشکیل شده است افزود: هدف از تشکیل این صندوق این است که در مباحث اجرایی و اقتصادی کنار سازمان محیط زیستی دولت باشند.

 

رئیس هیئت مدیره صندوق ملی محیط زیست با بیان اینکه در صندوق ملی محیط زیست اساسنامه تعریف شده و این اساسنامه تسهیلگر است و مباحث ملی را دنبال می‌کند گفت: هفت نفر از وزرا در این صندوق عضو هستند.

 

شهسواری با اشاره به اهداف صندوق ملی محیط زیست در استان کرمان گفت: پیشنهاد ما این است که حمایت و کمک‌های دریافتی این صندوق در استان در خود استان هزینه شود و چرخش مالی در صندوق استانی در خود استان باشد.

 

وی با عنوان اینکه در هفته محیط زیست قرار داریم و شعار امسال هفته محیط زیست در کشور "جهش تولید، حفظ محیط زیست، برای توسعه پایدار ایران"  است یادآور شد: استانداران کرمان در 40 سال گذشته همواره در زمینه توسعه حامی محیط زیست بودند.

 

رئیس هیئت مدیره صندوق ملی محیط زیست با اشاره به اینکه بحث پسماندهای صنعتی در کشور تعطیل مانده است گفت: در شهرک‌های صنعتی باید پسماندهای حوزه صنعت و معدن بازیافت شود.

 

وی با اشاره به اهمیت احداث سایت پسماندهای صنعتی در کشور بیان کرد: این کار اشتغال‌زایی به‌دنبال داشته و می‌توان این پسماندها را تبدیل به تولیدات جدید غیرآلاینده و قابل مصرف کرد.

 

شهسواری با بیان اینکه احداث سایت پسماندهای صنعتی جاذبه سرمایه‌گذاری و توجیه اقتصادی دارد گفت: احداث سایت پسماندهای صنعتی را در استان‎های یزد و آذربایجان شرقی و غربی آغاز کرده‌ایم و به‌دلیل ظرفیت بالای استان کرمان در بخش صنعت و معدن زمینه همکاری در بحث پسماندهای صنعتی در این استان وجود دارد.

 

محمدجواد فدایی استاندار کرمان نیز در این دیدار با استقبال از گفته های شهسواری در خصوص ایجاد مجتمع‌های بازیافتی گفت: واحد بازیافت زباله در جیرفت هشت سال به‌دنبال مجوز از محیط زیست است که امیدواریم به‌زودی این مشکل برطرف شود.

 

وی با بیان اینکه در استان کرمان توسعه باید پایدار باشد و با ملاحظات زیست محیطی انجام شود گفت: برای محیط زیست اهمیت قائل هستیم اما توسعه هم نباید متوقف شود.

 

‌استاندار کرمان با تاکید بر اینکه باید راه حل‌هایی ارائه شود که بدون آسیب به محیط زیست، توسعه هم اتفاق بیافتد افزود: این مسائل نیاز به علم، تکنولوژی و قدرت کارشناسی بیشتری دارد تا حفظ محیط زیست و توسعه در کنار هم اتفاق بیفتد.

 

وی با بیان اینکه احداث سایت پسماندهای صنعتی جنوب‌شرق در استان کرمان کار ارزشمندی است و آماده همکاری در این حوزه هستیم افزود: برای بازیافت پسماندهای صنعتی در استان برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است و واحدهای صنعتی بزرگ استان کرمان نیز می‌توانند به کمک صندوق ملی محیط زیست بیایند.

 

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان  کرمان نیز در این نشست از احداث سایت پسماندهای صنعتی جنوب‌شرق کشور در استان کرمان خبر داد و گفت: محیط زیست هرگز مخالف توسعه نیست.

 

مرجان شاکری در دیدار شهسواری رئیس هیئت مدیره صندوق ملی محیط زیست کشور با محمدجواد فدایی استاندار کرمان با بیان اینکه اهداف محیط زیست حفاظت از سلامت عمومی مردم است گفت: صندوق ملی محیط زیست ظرفیت مناسبی برای پیشبرد اهداف محیط زیست در کشور است.

 

وی با اشاره به اینکه صندوق ملی محیط زیست در راستای کمک به تحقق اهداف زیست محیطی و حل مشکلات این حوزه تشکیل شده است گفت: کارهای خوبی در استان کرمان در سال گذشته برای جلب مشارکت‌های صندوق ملی محیط زیست انجام شده است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با عنوان اینکه در استان کرمان ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد تا از این صندوق استفاده کنیم افزود: سال گذشته ساختمانی در شهرستان منوجان برای استفاده محیط زیست خریداری شد که از ظرفیت صندوق ملی محیط زیست استفاده شده است.

 

وی با بیان اینکه امسال مقرر شد تا از محل آلایندگی صنایع درصدی به حساب صندوق ملی محیط زیست کشور و در راستای اهداف زیست محیطی واریز شود گفت: می‌توان از این ظرفیت برای توسعه و اشتغال استان بهره‌گیری کنیم که یک ظرفیت قانونی است.

 

شاکری با اشاره به امضای تفاهم‌نامه احداث سایت پسماندهای صنعتی جنوب‌شرق کشور در کرمان گفت: محل پیشنهادی در کریدور سه استان کرمان، هرمزگان و فارس است.

وی با عنوان اینکه با اجرای این طرح، محیط زیست نیز سهم اندکی در اشتغال‌زایی استان دارد افزود: محیط زیست هرگز مخالف توسعه نیست و سعی می‌کنیم به توسعه استان کمک کنیم.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه شعار امسال هفته محیط زیست "جهش تولید، حفظ محیط زیست، برای توسعه پایدار ایران"  است گفت: هدف ما این است که به جهش تولید کمک کرده و از همه ظرفیت‌های قانونی در این راستا استفاده کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه نخستین مرکز آموزش محیط‌بانی جنوب‌شرق کشور در استان کرمان احداث می‌شود افزود: زمین این مرکز در محور گردشگری هفت باغ علوی در نظر گرفته شده که امروز واگذار می‌شود.

 

همچنین در این نشست تفاهم نامه همکاری بین صندوق ملی محیط زیست کشور و استانداری کرمان با هدف جذب سرمایه های استان کرمان برای حل مشکلات زیست محیطی این استان به امضا طرفین رسید.  درپایان این نشست، مدیران صندوق ملی محیط زیست همراه با استاندر کرمان برمزار سپهبد شهید قاسم سلیمانی حاضر و ادای  احترام کردند.

 

نظرات

نظر خود را بگذارید