ایران در برخورد با افغان‌ها سخاوتمند و مهربان است
سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان با توجه به اقدام‌های دولت ایران درباره افغان‌ها از ایران به عنوان میزبانی سخاوتمند یاد کرد.

بابار بلوچ روز یکشنبه این سوال را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که ارزیابی این نهاد بین‌المللی از عملکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال پناهجویان افغان چگونه است.

 

وی یادآور شد: بیش از یک میلیون پناهجوی قانونی افغان همچنان در ایران زندگی می‌کنند.

 

سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان درباره نقش این کمیساریا در بهبود وضعیت پناهجویان افغان هم اظهار کرد: کمیساریای عالی پناهندگان از دولت جمهوری اسلامی ایران در تداوم سیاست‌های فراگیر و مترقی در مورد پناهندگان و تسهیل راه حل‌ها از جمله بازگشت داوطلبانه پشتیبانی می‌کند.

 

بلوچ تاکید کرد: کمیساریای عالی پناهندگان همچنان به حمایت از همبستگی بین‌المللی و پشتیبانی از ایران، افغانستان و پاکستان در این زمینه ادامه می‌دهد.

 

وی یادآور شد: با گذشت ۴۰ سال، حدود ۲.۷ میلیون افغان به عنوان پناهنده در خارج از کشور خود زندگی می‌کنند که اکثریت آنها در پاکستان و ایران هستند. سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان تصریح کرد: در حالی که در داخل افغانستان، زندگی با ده‌ها سال درگیری، بلایای مکرر طبیعی، رکود اقتصادی و سرمایه گذاری کم در زیرساخت‌های مهم و منابع انسانی از بین رفته است؛ تخمین زده می‌شود که حدود ۱۴ میلیون افغان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

 

بلوچ پیش از این هم گفته بود پاکستان و ایران که میزبان حدود ۹۰ درصد ۲.۷ میلیون پناهنده افغان هستند، فشارهای گسترده‌ای را در سیستم‌های اقتصادی و تجاری خود تجربه می‌کنند.

 

وی با اشاره به همه‌گیری کرونا و تعطیلی بخش‌های مختلف اقتصادی منطقه به ویژه ایران یادآور شده بود این کشورهای میزبان اکنون خود با تهدیدهای اقتصادی برای بقای خود روبرو هستند با این حال، هر سه دولت تلاش‌های هماهنگ و ستودنی را انجام می‌دهند تا پناهجویان را در برنامه‌ها و پاسخ های ملی قرار دهند اما به شدت به حمایت بین‌المللی احتیاج دارند.

 

سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان همچنین از تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای انجام رایگان آزمایش کرونا از پناهندگان، یادآور شد: علاوه بر این، بیمه بهداشت همگانی ایران به طور خودکار برای اطمینان از دسترسی بی وقفه به مراقبت های بهداشتی برای همه پناهندگان همچون اتباع ایرانی تمدید شده است.

نظرات

نظر خود را بگذارید