رییس قوه قضاییه: هیچ منطقه ممنوعه‌ای در قوه قضاییه نداریم
رییس قوه قضاییه بیان کرد: دادگاه‌ها از رسانه ملی پخش خواهد شد و جلسات دیوان عدالت اداری هم هفتگی برگزار می‌شوند و علنی بودن این جلسات جز سیاست ما است.

وی افزود: دادگاه علنی یک تاسیس قانون اساسی است. قوانین موضوعه ما آن را پذیرفته‌اند که دادگاه‌ها جز در موارد خاص، علنی برگزار شود. به نظر می‌رسد که این اصل قانون اساسی هر چه بیشتر اجرایی شود، حتما می‌تواند پیشگیری کند. علنی بودن دادگاه‌ها تاکید می شود.

 

رییس قوه قضاییه درباره  نشر آرای قضات گفت: قاضی مهندس اجرای قانون است و با استفاده از قوانین رای صادر می کند. لذا آرای قضات برخی اوقات در دانشگاه‌ها مورد بحث دکتری است. یکی از قضات چند وقت پیش  ۵۰۰ صفحه رای صادر کرده بود.

 

وی افزود: علنی بودن نکته مهمی است که باید به آن توجه شود و جزو سیاست هایمان است.  حساب‌هایی (حساب های قوه قضاییه)  که شما گفتید دغدغه شده بود و یک عده آن را دستاویز سیاسی قرار داده بودند و ما گزارش دادیم و در ملا قرار گرفت و معلوم شد که پول از کجا آمده است و این گزارش توانست برای مردم اطمینان بخش باشد. واقعا برخی می خواهند شفافیت را  شعاری کنند. واقعا چه اشکالی دارد قراردادها  بیاید پشت ویترین و همه بدانند و این موضوع بازدارندگی دارد. کسانی که تسهیلات گرفتند باید پاسخگو باشند در برابر نظام بانکی. شفافیت  زمینه فساد را از بین می‌برد و سلامت اداری را تضمین می کند.

 

رییس قوه قضاییه افزود:  سلامت قوه قضاییه می تواند به سلامت اداری در کشور کمک کند.  به تعبیر رهبری با دستمال تمیز می شود شیشه را پاک کرد اگر کثیف باشد نمی توان این کار را کرد. لذا سلامت دستگاه قضا مهم است.

 

آمار فساد در قوه قضاییه آمار بالایی نیست

وی تاکید کرد: آمار فساد در قوه آمار بالایی نیست حتی نسبت به تخلفات، دادستان انتظامی قضات یک درصد را اعلام کرد و ما گفتیم یک درصد زیاد است. این پرونده‌ای که مطرح است،  اینطور  نیست، روند باشد بلکه استثناست. ما قاضی دیوان عالی کشور داریم که اجاره نشین است. قضات پاک و سالم و مخلص بسیار  داریم که تلاش می کنند ولی باز در این مجموعه چون در آن قدرت است بالاخره افرادی نفوذ می کنند. اینکه بارها تاکید کردم که اصلاح نظام قضایی بدون اصلاح وکالت و کارشناسی و.‌..  امکان پذیر نیست برای این است که همزمان با سلامت قوه قضاییه حفظ سلامت در نظام وکالت هم مهم است و آن را  عنوان کردیم که وکلا پیش قدم باشند تا جریان وکالت سالم باشد.

 

رئیسی درباره علنی بودن دادگاه‌ها گفت: دادگاه‌های اقتصادی که علنی برگزار می شود،  در سایر موارد هم بستگی به قانون و تشخیص قاضی دارد.

 

هیچ منطقه ممنوعه‌ای در قوه قضاییه نداریم

وی تاکید کرد: ما هیچ منطقه ممنوعه‌ای در قوه قضاییه نداریم جز یک نکته و آن این است که به قضات گفتیم که خط قرمز شما بی استناد حکم و نظر دادن است و الا نسبت به هرکس پرونده ای باشد قابل پیگیری است‌ و  هیچ خط قرمزی نیست.

 

رییس قوه قضاییه با اشاره به افتتاح سامانه‌های مختلف در قوه قضاییه گفت: این سامانه‌ها به شفافیت و صیانت بخشی کمک می‌کند و هم به مردم اطمینان لازم را می‌دهد.

 

دادگاه‌ها از رسانه ملی پخش خواهد شد

رییس قوه قضاییه بیان کرد: دادگاه‌ها از رسانه ملی پخش خواهد شد و جلسات دیوان عدالت اداری هم هفتگی برگزار می‌شوند و علنی بودن این جلسات جز سیاست ما است.

نظرات

نظر خود را بگذارید