اپراتورهای تلفن همراه در کدام سوی سیاست ایران ایستاده‌اند؟
افتتاح مرکز داده غرب و شمال‌غرب همراه اول به فاصله یک ماه از افتتاح مرکز داده بزرگ ایرانسل این نوید را می‌دهد که قرار است اتفاقات بزرگی در حوزه ارتباطی کشور رخ دهد.

در حالی تا ساعتی دیگر مرکز داده غرب و شمال‌غرب همراه اول افتتاح می‌شود، که ترکیب مقام‌های سیاسی حاضر در این مراسم تبدیل به یکی از عجیب‌ترین اتفاقات روزهای اخیر در حوزه ارتباطی کشور شده است.

 

همراه اول به عنوان یکی از اپراتورهای ارتباطی کشور مراکز داده اقماری شبکه ملی اطلاعات خود را امروز در تبریز افتتاح می‌کند تا نویدی بر تحقق رویای دیجیتال ایران زمین بویژه آذری زبان‌های کشور باشد.

 

افتتاح مرکز داده غرب و شمال‌غرب همراه اول به فاصله یک ماه از افتتاح مرکز داده بزرگ ایرانسل این نوید را می‌دهد که قرار است اتفاقات بزرگی در حوزه ارتباطی کشور رخ دهد.

 

اما نکته مهمی که فارغ از بحث‌های فنی درباره این دو اتفاق بزرگ وجود دارد، شکل دعوت از مقام‌های سیاسی کشور برای افتتاح این مراکز است. در حالی است که مرکز داده بزرگ ایرانسل به عنوان بزرگترین دیتاسنتر ایران توسط حسن روحانی رئیس‌جمهور و با حضور محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات افتتاح شد در مراسم افتتاح مرکز داده غرب و شمال‌غرب همراه اول محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و وزیر ارتباطات حضور خواهند داشت.

 

حضور همزمان رئیس مجلس یازدهم و وزیر ارتباطات در یک مراسم افتتاح با توجه به اتفاقات چند روز قبل در مجلس جای سوالات زیادی را به وجود آورده است. از یک سو انتقادات تند قالیباف و جمع گسترده‌ای از نمایندگان اصولگرا از وزیر ارتباطات در جلسه مجلس فضا را به سمتی برد که حالا دعوت از رئیس مجلس برای حضور در مراسم افتتاح مرکز داده همراه اول سوالات بسیاری را به ذهن متبادر می‌کند.

 

آیا همراه اول تنها قصد داشته در این مراسم یکی از روسای قوا حضور داشته باشند؟ یا با توجه به اتفاقات دو هفته پیش مجلس قصد دارد موضع خود در برابر وزیر جوان را نشان دهد؟ 

 

سوال مهم‌تر در این باره شاید به آینده مربوط باشد و اولين اپراتور تلفن همراه ايران قصد دارد با این دعوت نشان دهد که چه سمت و سوی سیاسی را برای آینده خود در نظر گرفته است.

 

این نکات زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که شنیده‌های «موج اقتصادی» حکایت از این دارد که مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول، حتی در جلسات مدیران اپراتورها با وزیر جوان حضور پیدا نمی‌کند و یکی از معاونان خود را مسئول حضور در این جلسات کرده است. البته این خبری است که «موج اقتصادی» نمی‌تواند آن را تایید یا تکذیب کند.

 

اگر این شنیده‌ها درست باشد، باید گفت این حد از اختلاف بین مدیر یکی از اپراتورها و وزیر ارتباطات تاکنون سابقه نداشته و احتمالا دعوت از رئیس مجلس یازدهم، که از همان روز اول نشان داد قصد دارد از وزیر جوان زهر چشم بگیرد، در مراسم افتتاح مرکز داده همراه اول به سمت و سوی سیاسی عجیبی بر‌می‌گردد که از این پس و در یک سال پایانی دولت روحانی باید از اولین اپراتور تلفن همراه ایران انتظار داشت.

 

البته می‌توان این‌گونه نیز نتیجه‌گیری کرد که با توجه به اتفاقات مجلس، حالا همراه اول قصد دارد نقش میانجی‌گری را بین رئیس مجلس و وزیر ارتباطات بازی کند. هر چه که باشد این مراسم و مقام‌های سیاسی حاضر در آن، نشان‌دهنده سالی پر حادثه در سیاست ایران در حوزه ارتباطات خواهد بود.

نظرات

نظر خود را بگذارید