پاسخ دبیر جدید جشنواره فیلم مقاومت به انتقادها از دوره قبلی چه بود؟
دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت ایجاد انگیزه برای تولید در بخش سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را یکی از اهداف اصلی برگزاری این رویداد دانست.

مهدی عظیمی میرآبادی دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: این موضوع در چند بخش قابل صحبت است. یکی بخش تولید است که می توانیم بگوییم هر جشنواره چقدر تولید موثر دارد، دیگری در ارتباط با نیروی انسانی است که مثلاً یک جشنواره با نیروی انسانی مرتبط با خود چقدر ارتباط برقرار کرده، یکی از باب هزینه است که چقدر هزینه کرده و اصطلاحا هزینه و نتیجه چقدر به هم نزدیک هستند و آخرین بخش پیشبرد اهداف است. این اهداف می‌تواند مثلا تولیدی باشد. ما نباید همه جشنواره‌ها را با یک نگاه ببینیم؛ مثلاً درباره جشنواره مهر مادری که خوشحالم آن را بخش خصوصی برگزار می کند و از جانب خودم تشکر می‌کنم، این سوال را می‌پرسم که آیا قرار است این جشنواره به تولید فیلم درباره مهر مادری برسد؟ یا اینکه باید به تعمیق مهر مادری در خانواده‌های کشور بپردازد؟ اگر مورد دوم درست است پس دیگر به تولید کاری نداریم چون در واقع از فضای جشنواره‌ای استفاده می‌کنیم تا به این موضوع بپردازیم که اگر مهر مادرانه در خانواده‌ها باشد چقدر موثر است.

 

وی افزود: برای جشنواره مقاومت هم باید بررسی کرد که مبنا بر چیست.  در حالی که جشنواره‌های زیادی در کشور هستند که انگار فقط یک پولی را که هست باید خرج کنند. ویژگی جشنواره مقاومت این است که  خروجی جریان جشنواره که در چند مرحله و شامل جریان سازی و فضاسازی است، به تولید منتهی شود و این تولید وقتی ارزش دارد که به نمایش برسد. 

 

میرآبادی ادامه داد: مسئله دوم در رابطه با نیروی انسانی است که هم عوامل تولید و هم مخاطب را در دو گستره ملی و جهانی شامل می‌شود. در خارج از کشور باید بتوانیم فضایی را برای کار فراهم کنیم که برخی از آن‌ها فراهم شده و باید تقویت شود. یکی از اهداف ما این است که بتوانیم آدم‌ها را بشناسیم، با آن‌ها ارتباط بگیریم و کار کنیم تا به تولید برسیم. این تولیدات باید به نمایش دربیایند. مسئله دیگر که کمترین اعتبار را دارد، هزینه‌ها است. ما اعتقاد داریم آنقدر کار نکرده و زمین مانده در این عرصه هست که هر چه بیشتر کار کنیم بیشتر به اهدافمان نزدیک‌ می‌شویم. ما مصداق آن آیه‌ای هستیم که می‌گوید "چه بسا تعداد نیروی کم بر نیروی بسیار فائق می‌شود" و می‌توانیم در زمینه کار ارزشی که نیت خیر و قربة الی‌الله ما است تاثیرگذاری بیشتری از رقمی که هزینه می‌شود داشته باشیم.

 

او گفت:  نکته بعدی هم همان پیشبرد اهداف است و همانطور که گفتم بعد از فضا سازی، جریان سازی و تولید، باید به نمایش (اکران) برسیم که امیدوارم بتوانیم به آن عمل کنیم.

 

عظیمی گفت: در آخر از منتقدان، هنرمندان و مردم درخواست می‌کنم که نظرها و پیشنهادهای خود را از طریق سایت جشنواره به ما منتقل کنند تا برای هر چه بهتر شدن جشنواره به کار گیریم.

نظرات

نظر خود را بگذارید