فیس بوک تحریم شد
موج اعتراض‌ های گسترده به نژادپرستی و خشونت پلیس در آمریکا در پی مرگ «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی، بار دیگر به انتقادها به فیس ‌بوک در مورد رفتار سهل ‌انگارانه با مطالب مناقشه ‌برانگیز، دامن زده است.

ده ‌ها شرکت در اعتراض به نوع برخورد فیس ‌بوک با کامنت‌ ها و مطالب توام با نفرت‌ پراکنی در سرویس ‌های گوناگون این کنسرن، به فراخوان تحریم تبلیغات در فیس ‌بوک پیوستند.

 

این ابتکار با نام StopHateForProfit# که توسط برخی سازمان‌ های فعال در زمینه حقوق شهروندی از دو هفته پیش کلید خورد، در وب ‌سایت خود نام تقریبا 90 شرکتی را فهرست کرده است که تبلیغاتشان را موقتا در فیس‌ بوک متوقف می ‌کنند.

 

برخی شرکت‌ ها در صدد بسط این بایکوت به دیگر شبکه ‌های متعلق به فیس‌ بوک مانند اینستاگرام هستند.

 

مارک زاکربرگ می‌ گوید فیس ‌بوک قصد دارد با شدت بیشتری به مقابله با نفرت ‌پراکنی و اخبار جعلی در شبکه ‌های تحت پوشش این مجتمع اقتصادی بپردازد. ناظران می ‌گویند فیس ‌بوک هنوز اقدامی جدی در این حوزه نکرده است.

 

در میان شرکت‌ هایی که به جمع تحریم ‌کنندگان فیس ‌بوک پیوسته ‌اند، نام شرکت چند ملیتی «یونیلیور» و شرکت خودروسازی هوندا هم به چشم می‌ خورد.

 

سخنگوی شرکت کوکاکولا هم در چندین مصاحبه با رسانه‌ های آمریکایی تاکید کرده است که به کارزار تحریم تبلیغات در فیس ‌بوک نمی ‌پیوندد، اما دست‌ کم برای مدت 30 روز تبلیغات خود را در تمامی شبکه‌ های اجتماعی متوقف می ‌کند. «استارباکس» شرکت کافی‌ شاپ زنجیره ‌ای آمریکایی هم اعلام کرده است که هر تبلیغی در شبکه ‌های اجتماعی را تا اطلاع ثانوی متوقف می ‌کند.

 

«جیمز کوینسی» مدیرعامل شرکت کوکاکولا گفته است: «جایی برای نژادپرستی در این جهان و در هیچ شبکه‌ اجتماعی ‌ای وجود ندارد.»

 

این شرکت قصد دارد در جریان وقفه تبلیغاتی، راهکارهای تبلیغاتی خود را بازبینی کرده و این موضوع را که آیا تغییراتی در این زمینه لازم است یا خیر، مشخص کند.

نظرات

نظر خود را بگذارید