استفاده از قابلیت‌های آموزش مجازی در ایام پساکرونا
دوام ویروس کرونا باعث شده کسب و کار و آموزش در فضای مجازی به یکی از مهمترین دغدغه‌های انسانی در روزهای پیش رو تبدیل شود.

دکتر مرتضی رهبر اظهار کرد: با وجود تمام معایب و مشکلاتی که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده است یکی از مزایای آن، افزایش آگاهی و ظرفیت استفاده از آموزش مجازی در ایران است؛ به عبارت دیگر شیوع ویروس کرونا و عدم امکان تشکیل کلاس های حضوری در مراکز آموزشی باعث شد تحولی در سیستم آموزشی ما ایجاد شود و بتوانیم در آینده در کنار آموزش‌های حضوری از ظرفیت های آموزش مجازی نیز به صورت همزمان استفاده کنیم.

 

وی افزود: به دلیل شرایطی که ایجاد شد همه‌ دانشگاه‌ها و استادان مجبور بودند از پلتفرم‌های آموزش مجازی استفاده کنند. قبل از شیوع ویروس کرونا به دفعات در باب لزوم استفاده از پلتفرم‌های مجازی در راستای راهنمایی رساله‌ دانشجویان، برگزاری جلسات و نشست های علمی و همچنین برگزاری بخشی از آموزشهای آکادمیک بحث و تبادل نظر شده بود که به دلایل مختلف به سختی مورد استقبال قرار می گرفت. در شرایط کنونی و با افزایش آگاهی دانشجویان و اساتید نسبت به ظرفیت های آموزش آنلاین، شرایط برای تداوم بهره گیری از این ظرفیت فراهم شده است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علم‌وصنعت ایران با بیان این که پیشتر در بسیاری از دانشگاه های برتر دنیا و ایران از جمله دانشگاه علم و صنعت به اهمیت نقش فضای مجازی در آموزش عالی پی برده شده بود گفت: در برخی از دانشگاه‌های اروپایی برای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی‌های ناشی از رفت و آمد بالاخص در مقیاس تعاملات برون شهری و کشوری، توصیه‌هایی جهت استفاده از ظرفیت‌های آنلاین برای برگزاری جلسات دفاع رساله ارائه شده است. بر اساس این توصیه‌ها دیگر الزامی به حضور فیزیکی استاد راهنما یا داور در جلسه مذکور وجود ندارد و استاد می‌تواند با رعایت آیین‌نامه‌های مرتبط به صورت مجازی در جلسات دفاع شرکت کند. در دانشگاه‌های ایران نیر در چند سال گذشته و در برخی از دانشگاه‌ها نیز در دو دهه گذشته به پلتفرم‌های آموزش مجازی توجه بیشتری شده است. از این زاویه اگر نگاه کنیم شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها موتور محرکه‌ای برای استادان و دانشجویان شد که اجبارا به آموزش‌های آنلاین روی بیاورند و بیش از پیش با مزایا و فرآیندهای آموزش آنلاین آشنا شوند.

نظرات

نظر خود را بگذارید