مجموعه آثار هنری رضوی رونمایی شد
همزمان با دهه کرامت مجموعه آثار هنری رضوی شامل آلبوم موسیقی محلی «آواهای رضوی ایران‌زمین»، هشت نمایشنامه رضوی با موضوع «شخصیت حضرت امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی» و کتاب «منتخب جشنواره عکس رضوی» رونمایی شد.

سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد در مراسم رونمایی از آثار هنری رضوی در تالار رودکی گفت: حرم مطهر رضوی مضجع عالم آل محمد (ص) است و منظر تمام‌نمایی از هنر ایران اسلامی و منظور تمامی هنرمندانی که در همیشه تاریخ هستی از الم و دستی بر قلم داشته‌اند، حرم گسترده‌ترین نگارخانه با هزار سال قدمت است سرشار از هور و نور و نوا. وجه ممتازش بر هر نگارخانه کهن دیگری بوی حیاط و زندگی است، گویی هر آنکه هستی خود را به آستان او. نیاز کرده هنوز و همچنان زنده است، هست و حضور دارد.

 

وی افزود: حکایت‌ها مانده از شوق هنرمندان به آستان رضا مثلاً وصفی از سلطان علی مشهدی خطاط که قطعه‌ای نوشت و در آن نگریست و چون آن را شایسته یافت نذر کرد تا اثرش در دارالسیاده به احترام و ارادت بایستد. امروز نیز این سنت جاری است دست کار هنرمندان راوی استمرار تولی است. نگاهی به ضریح جدید و قلم قابل استاد فرشچیان تا کتیبه‌های استاد موحد و هزار اثر دیگر قصه نامکرر عشق است.

 

حسینی در تشریح بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این نهاد را بیش از دو دهه پیش تأسیس کرد تا در کنار مراکز فرهنگی آستان قدس بتواند محفل آفرینش‌های هنری و فعالیت‌های فرهنگی باشد که به نام ثامن الأئمه به وجود می‌آیند.

 

حسینی با اشاره به این که بنیاد امام رضا (ع) در این سال‌ها بیشتر همتش معطوف به برگزاری جشنواره‌ها بود و در طول سال بیش از ۳۰ جشنواره برقرار می‌شد، توضیح داد: در این سه سال رویدادها دسته‌بندی و ساماندهی شدند. جشنواره‌هایی که استعداد و استطاعت بیشتری داشتند حمایت شدند و مسیر مهمی در کنار آن گشوده شد. راه حمایت از آفرینش‌های ارزشمند هنری که با ارادت به آستان مقدس امام رئوف پدید آمده‌اند، راهی که شاید تبلیغات آن از هر جشنواره‌ای کمتر و محدودتر باشد ولی ماندگاری آن بیشتر و بهتر است. مسیری که در صورت امتداد می‌تواند آثار شایسته‌ای را به گنج‌خانه هنری ایران بیفزاید.

 

وی با اشاره به رویکرد معاضدت و همیاری این بنیاد گفت: بنیاد امام رضا (ع) در کنار دستگاه‌های مختلف درون و بیرون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گام‌های تحسین‌آمیزی برداشته است. ازجمله امروز و به برکت دهه کرامت و میلاد حضرت، آثار مختلفی در سه عرصه موسیقی، نمایش و هنرهای تجسمی خلق شده است. آواها و نواهای رضوی که خود موزه‌ای از نغمه‌هاست و در تهیه و تولید و نشرش مدیرعامل انجمن موسیقی ایران از سال ۹۴ تا به امروز برای مجموعه آواها و نواهای رضوی تلاش کرده است. تا جایی که خاطر دارم بیش از هزار دقیقه از نواهای مرتبط با حضرت امام رضا (ع) ضبط شده که در این مجموعه حدود ۵۸۰ دقیقه آن به تولید رسیده است.

نظرات

نظر خود را بگذارید