حمایت دولت برای تسریع تامین مالی بنگاه‌ها در بورس
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در بسیاری از نمادها شاهد فاصله قیمت سهام با ارزش ذاتی آنها هستیم که این اتفاق به دلیل نبود بازارهای موازی مانند ارز، سکه و مسکن در حال رخ دادن است.

«امیر علی امیرباقری» امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به روند معاملات بورس در بازار هفته‌ای که گذشت اشاره کرد و گفت: در بازار هفته‌ای که گذشت همچنان جریان ورود نقدینگی از سوی حقیقی‌ها به سمت بدنه بازار سرمایه ادامه داشت و ترکیب ورود این سرمایه، سرمایه‌های خرد بوده است.

 

وی ادامه داد: به طور معمول حجم وسیعی از ورود سرمایه‌های خرد توسط سرمایه‌گذاران تازه‌وارد تشکیل شده که رقم آن تقریبا از سال گذشته و سه ماه نخست سال جاری به رقمی بالغ بر ٨٠ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

امیرباقری اظهار داشت: نکته مورد توجه این است که این ٨٠ هزار میلیارد تومان به طور اخص وارد بازار ثانویه شده که این موضوع تا حدودی بازار را از رسالت اصلی خود که تامین مالی و تامین سرمایه در گردش برای بنگاه‌ها است دور ‌خواهد کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه باید راهکارهایی برای انتقال یا جایجایی این حجم از نقدینگی به سمت تولید واقعی و بدنه اقتصاد کشور از مجرای بازار سرمایه اتخاذ شود.

 

بورس در یک قدمی اصلاح زمانی و قیمتی

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در بسیاری از نمادها شاهد فاصله قیمت سهام با ارزش ذاتی آنها هستیم که این اتفاق به دلیل نبود بازارهای موازی مانند ارز، سکه و مسکن در حال رخ دادن است.

وی افزود: به مرور در بسیاری از نمادهای کوچک و متوسط بازار شاهد شکل‌گیری حباب قیمتی هستیم که راهکار جلوگیری از این اتفاق، تعمیق بازار سرمایه است.

 

امیرباقری لازمه تعمیق بازار سرمایه در چنین شرایطی را عرضه اولیه‌های بیشتر و هدایت نقدینگی به سمت بدنه واقعی تولید در اقتصاد دانست و افزود: به طور حتم باید مسوولان حاضر در بازار نسبت به چنین مساله‌ای حساس باشند تا بتوانند این حجم نقدینگی را به سمت استفاده بهینه پیش ببرند.

 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در صورت ادامه این روند، کلیت بازار بورس با احتمال اصلاح زمانی و قیمتی مواجه می‌شود، افزود: در صورت چنین اتفاقی نه تنها نقدینگی به سمت تولید هدایت نمی‌شود بلکه شاهد فرار این حجم از نقدینگی از بازار  و ایجاد تورم در سایر بخش‌های اقتصاد خواهیم بود.

 

وی با تاکید بر اینکه بنا بر تورم انتظاری، نقدینگی‌های موجود در کشور در حال ورود به بورس هستند، اظهار داشت: اگر نگاهی به بازده داخلی بازار داشته باشیم مشاهده خواهیم کرد که نرخ بازده مورد انتظار در بدنه بازار، تناسبی با سایر بخش‌های اقتصادی ندارد و چه بسا که در برخی از موارد بازار ارز، بازار سکه و مسکن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

نظرات

نظر خود را بگذارید