سهمیه فرزندان هیات علمی‌ باز هم حاشیه‌ساز شد
هفته گذشته یکی از مهمترین خبرهای حوزه آموزش و دانشگاه، واکنش‌های متفاوت به حذف نشدن تسهیلات نقل و انتقال فرزندان اعضای هیات علمی در کنکور ۹۹ بود؛ موضوعی که بسیاری آن را نکوهش کرده و برخی نیز به دفاع از آن پرداختند.

منتقدان این تسهیلات معتقدند که حق سایر داوطلبان کنکور تضییع شده و موافقان آن را خلاف منافع سایر داوطلبان کنکور قلمداد نمی‌کنند و معتقدند استفاده‌کنندگان از این سهمیه، به جای والدین خود در دانشگاه نقل و انتقال می‌یابند و جای کسی را تَنگ نمی‌کنند.

 

موضوع از این قرار است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۲۵ تیرماه ۹۲ یک دستورالعمل اجرایی برای تسهیلات فرزندان اعضای هیأت علمی تصویب کرد. طبق این دستورالعمل و با ابلاغ معاونت فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور به تمام دانشگاه های پزشکی و غیرپزشکی، داوطلب برای انتقال باید ۹۰ درصد و برای تغییر رشته باید ۹۲.۵ درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در سهمیه آزاد را کسب کند. همچنین این دسته از پذیرفته شدگان نمی توانند از انتقال مشروط استفاده کنند. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمام اعضای هیات علمی رسمی قطعی یا رسمی آزمایشی باید شاغل، بازنشسته یا متوفی (در صورتی که گزینش علمی دو حالت اخیر به هنگام بازنشستگی یا فوت توسط وزارتین صورت گرفته باشد) و تمام وقت، ثابت و رسمی باشند.

البته موافقت با نقل و انتقال یا تغییر رشته شامل حال همه افراد نمی شد و چند ماده و تبصره کار را برای موافقت با درخواست آنان سخت می کرد.

 

بر اساس این مصوبه شورای عالی انقلاب  فرهنگی، «پذیرفته شدگان آزمون سراسری می توانند از دانشگاه مبدأ به یکی از دانشگاه های واقع در شهر محل خدمت (ترجیحاً دانشگاه محل خدمت) عضو هیأت علمی یا در صورت نبودن آن رشته در آن شهر به دانشگاه نزدیک ترین شهر به محل خدمت عضو هیأت علمی با تعیین سازمان سنجش آموزش کشور در همان مقطع، گروه آزمایشی و دارا بودن حد نصاب مطابق با ضوابط اعلام شده انتقال یافته یا تغییر رشته بدهند».

 

۱۶ آذر ۹۸ بود که وزیران علوم و بهداشت با تقدیم لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی به هیات دولت، پیشنهاد لغو مصوبه تسهیلات فرزندان اعضای هیات علمی را ارائه کردند.

 

در این لایحه آمده بود: مصوبه تسهیلات فرزندان اعضای هیأت علمی از زمان اجرای این قانون لغو می شود.

 

۲۰ دانشگاه ایران در رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جوان دنیا قرار گرفتند

هفته گذشته نظام رتبه‌بندی تایمز فهرست ۴۱۴ دانشگاه‌ برتر جوان با قدمت زیر ۵۰ سال را منتشر کرد که بر این اساس، ۲۰ دانشگاه از ایران در این رتبه‌بندی حضور دارند.

 

 محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، گفته است این نهمین فهرست دانشگاه‌های برتر جوان است که در دنیا از سال ۲۰۱۲ تاکنون به صورت سالانه توسط پایگاه رتبه‌بندی تایمز انجام شده است.

نظرات

نظر خود را بگذارید