هند در دوراهی دوستی یا دشمنی با اسرائیل
دولت هندوستان علی رغم اعتراض به مواضع اسرائیل درباره مردم و دولت فلسطین، به دنبال ایجاد روابط دیپلماتیک با رژیم اشغالگر قدس بوده است.

از آنجایی که دولت هند که تاکنون مشغول مسایل داخلی و بین‌المللی بوده، در مورد تصمیم رژیم صهیونیستی اظهار نظری نکرده است.  

 

در سال ۱۹۹۲ روابط دیپلماتیک میان هند و رژیم صهیونیستی برقرار شد. در سال ۱۹۹۹ در طول جنگ کارگیل با پاکستان، رژیم صهیونیستی بار دیگر به هند کمک دفاعی کرد. در سال ۲۰۰۳ آریل شارون اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود که به هند سفر کرد. 

 

در سال ۲۰۰۹، ۸ توافق نامه میان هند و رژیم صهیونیستی امضا شد. در سال ۲۰۱۴ نارندا مودی نخست وزیر هند با نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل دیدار کرد. 

 

در سال ۲۰۱۵، هند از دادن رای علیه اسرائیل در کمیته حقوق بشر سازمان ملل امتناع ورزید که این امر نشان دهنده تغییر سیاست هند در مقابل فلسطین و رژیم صهیونیستی بود. در سال ۲۰۱۷ هند در یک رزمایش نظامی که در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد، شرکت کرد. 

 

در سال‌های اخیر، روابط هند و رژیم صهیونیستی عمدتا از مسایل نظامی و همچنین کمک تکنولوژیکی رژیم صهیونیستی به هند در زمینه کشاورزی و همچنین تامین آب سرچشمه می‌گیرد. رژیم صهیونیستی یکی از تامین کنندگان اصلی نیازهای نظامی هند است. همچنین به منظور بهبود بخش کشاورزی هند، در این کشور سرمایه گذاری کرده است.  

 

در این میان، سفر سال ۲۰۱۷  نارندرا مودی به سرزمین‌های اشغالی او را به اولین نخست وزیر هند تبدیل کرد که به این منطقه سفر کرده بود. پس از این سفر، مودی در سال ۲۰۱۸ از رام الله دیدار کرد.  
با این وجود، در سال گذشته هند در میان ۱۶۶ کشوری قرار داشت که به قطعنامه سازمان ملل در خصوص حق تعیین سرنوشت از سوی مردم فلسطین رای مثبت داد.  

نظرات

نظر خود را بگذارید