موج جدید قتل و سرکوب بین شاهزادگان سعودی
یک روزنامه آمریکایی پیش بینی کرده است موج تازه‌ای از سرکوب و خشونت در خاندان آل سعود برای به دست گرفتن قدرت به راه می‌افتد.

واشنگتن پست از آغاز «فصل جدید و شوم» منازعه قدرت در خاندان سعودی خبر داد و نوشت که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان قصد دارد اتهامات جدیدی علیه «محمد بن نایف» ولیعهد سابق این کشور وارد کرده و وی را به اتهام «خیانت» محاکمه کند.

 

این روزنامه آمریکایی بامداد دوشنبه در گزارشی با عنوان «صعود خیره‌کننده و سقوط غم‌انگیز محمد بن نایف عربستانی» فاش کرد: به نظر می‌رسد فصل جدید و شومی از نزاع و «بازی تاج و تخت» سعودی برای در دست گرفتن سلطنت آغاز شده است.  

 

«دیوید ایگنیشس» ستون‌نویس واشنگتن پست و نویسنده این گزارش درباره ماهیت این نزاع نوشت: بن سلمان آماده می‌شود تا اتهاماتی مبنی بر فساد و خیانت به سلف و رقیب قبلی‌اش بن نایف وارد کند.  
ایگنیشس، بن نایف را «قهرمان سابق آمریکا در مبارزه علیه تروریسم» لقب داد و افزود: این جدال خاندان سلطنتی از زمانی شکل گرفت که بن سلمان در ژوئن ۲۰۱۷ بن نایف را از منصبش کنار زد.  

 

بر اساس این گزارش، ریشه‌های این نزاع حتی عمیق‌تر از این مساله است و به رقابت تلخ حامیان «ملک عبدالله» پادشاه سعودی با درباریان «ملک سلمان» پادشاه فعلی عربستان و پسر بی‌فکرش بن سلمان باز می‌گردد؛ یعنی زمانی که ملک سلمان پس از مرگ برادرش ملک عبدالله در ژانویه ۲۰۱۵ قدرت را در دست گرفت.

 

واشنگتن پست نوشت: منابع سعودی و آمریکایی می‌گویند کمیته ضدفسادی که بن سلمان تشکیل داده، به پایان تحقیقاتی موجز درباره اتهامات علیه بن نایف نزدیک می‌شود. در این تحقیقات، بن نایف متهم شده است زمانی که مدیریت برنامه‌های ضدتروریسم در وزارت کشور عربستان را بر عهده داشت، میلیاردها ریال سعودی را از طریق شرکت‌های صوری و حساب‌های شخصی و منتقل و صرف امور دیگری کرده است.

 

بن نایف دستیار ارشد پدرش «شاهزاده نایف» (وزیر پیشین کشور عربستان) بود و سپس از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ به عنوان وزیر کشور فعالیت کرد.  

نظرات

نظر خود را بگذارید