تقویت اقتصاد دانش بنیان بدون اراده جمعی میسر نیست
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: تاثیر دانش باید در زندگی روزمره مردم احساس شود، کاری که شرکت‌های دانش بنیان در وضعیت اقتصادی کنونی در حال انجام آن هستند.

سورنا ستاری روز سه شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان قزوین، افزود: پتانسیل‌های ذاتی استان قزوین در حوزه اقتصاد دانش بنیان با توجه به نیروهای انسانی، بسیار ارزشمند بوده و این استان همین امروز نیز از نظر تعداد دانشجو و جمعیت جزو صدرنشینان کشور است.

 

وی اضافه کرد: اگر اقتصاد دانش بنیان درست اتفاق بیفتد باید دانشگاه منشا تمام تحولات باشد و نمی‌شود یک استانی در رشته کشاورزی سالانه ۵۰۰ تا ۲ هزار دانشجو فارغ التحصیل کند ولی وضع کشاورزی آن مناسب نباشد.

 

این مسوول با بیان اینکه باید تاثیر دانش در وضعیت روزمره زندگی مردم احساس شود، افزود: شرکت‌های دانش بنیان کشور با استفاده از دانش و علم به درآمد و فناوری دست یافته اند که تاثیر آن در زندگی روزمره مردم قابل درک و احساس است و باید آموزش‌های دانشگاه‌ها به این سمت حرکت کند.

 

ستاری اضافه کرد: امروزه ارزش افزوده همان دانش است که در شرکت‌های دانش بنیان اتفاق افتاده و باید باور کنیم که دیگر نمی‌توان کشور را با پول نفت اداره کرد.

 

 وی افزود: امروزه یک بشکه نفت را با قیمت ۳۰ یا ۵۰ دلار می‌فروشیم درحالیکه یک شیشه عطر در خارج از کشور به قیمت ۱۰۰ دلار خریداری می‌شود و این همان هنر دانش است که روی ماده اولیه نشسته و قیمت آن را افزایش داده است.

 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: برای اینکه این اتفاق بیفتد باید اراده اقتصاد دانش بنیان میان همه مدیران و مسوولان شکل بگیرد تا اکوسیستم و زیرساخت لازم آن ایجاد شود.

 

وی اضافه کرد: پول دولت می‌تواند در پژوهش، زیرساخت و پژوهش‌های پایه هزینه شود ولی اگر می‌خواهید از پژوهش محصول بگیرید باید بخش خصوصی در آن هزینه کند.

 

این مسوول گفت: در تمام دنیا این گونه است که دولت‌ها باید در زیرساخت‌ها و اکوسیستم هزینه کنند اما نمی‌توانند در تولید محصول سرمایه گذاری داشته باشند.

نظرات

نظر خود را بگذارید