بزرگترین جاذبه توریستی ترکیه، مسجد شد
فرمان ریاست جمهوری ترکیه برای واگذاری ایاصوفیه به سازمان امور دینی کشور و بازگشایی آن به روی نمازگذاران در روزنامه رسمی منتشر شد.

«رجب طیب اردوغان»امروز جمعه دستوری را امضا کرد که بر اساس آن موزه و آثار تاریخی ایاصوفیه به مسجد تبدیل و بازگشایی می شود.

 

اردوغان واگذاری ایاصوفیه به سازمان امور دینی ترکیه و بازگشایی آن به‌عنوان مسجد را تبریک گفت.

 

به گزارش خبرگزاری آناتولی، فرمان ریاست جمهوری ترکیه برای واگذاری ایاصوفیه به سازمان امور دینی کشور و بازگشایی آن به روی نمازگذاران در روزنامه رسمی منتشر شد.

 

این در حالی است که پیش از این امروز جمعه دادگاه عالی اداری ترکیه حکمی تاریخی مبنی بر لغو تصمیم دولت در سال 1934 صادر کرد که بر اساس آن ایاصوفیه به موزه تبدیل شده بود.

 

این دادگاه تصمیم دولت وقت ترکیه در سال 1934 را غیر قانونی دانست.

 

این حکم عملا و رسما موزه را تبدیل به مسجد می کند و این همان چیزی بود که اردوغان می خواست. این اقدام اردوغان با مخالفت گسترده بسیاری از کشورها و نیز طایفه های مسیحی ارتدوکس رو به رو شده است.

 

در نخستین واکنش‌ها، کلیسای ارتدوکس روسیه با ابراز تاسف از تصمیم دیوان عالی ترکیه اعلام کرد که غیرقانونی خواندن موزه بودن ایاصوفیه، به انشقاق‌های بیشتر منجر خواهد شد.

 

بنای ایاصوفیه که در بین مسیحیان با عنوان «سنت صوفیه» شناخته می‌شود یکی از بناهای نمادین گذشته ارتدوکس استانبول محسوب می‌شود. اقدام تازه ترکیه همچنین می‌تواند تنش بین ترکیه و یونان را افزایش دهد. یونان بارها در مورد به چالش کشیدن وضعیت ایاصوفیه هشدار داده است.

 

ایاصوفیه به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته می‌شود و هر سال میلیون‌ها نفر برای مراقبه، تفکر یا بازدید از معماری این بنا به استانبول سفر می‌کنند. این بنا بزرگترین جاذبه توریستی استانبول به شمار می‌رود. تنها در سال گذشته ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر از این مکان بازدید کردند.

نظرات

نظر خود را بگذارید