نمایشگاه کتاب بلاخره تسلیم کرونا شد
سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به دلیل متوقف نشدن شیوع کرونا امسال برگزار نخواهد شد.

سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که قرار بود با شعار«کتاب یعنی زندگی» از ۲۶ فروردین تا ۵ اردیبهشت سال جاری برگزار شود با ادامه شیوع بیماری کرونا در کشور، با تصمیم شورای سیاستگذاری برگزاری این رویداد فرهنگی پس از ۳۲ سال منتفی و اعلام شد که قرار است این نمایشگاه بصورت مجازی برگزار شود. پیش از این نمایشگاه کتاب سئول ۲۰۲۰ به ‌صورت آنلاین و آفلاین و نمایشگاه کتاب بولونیا ۲۰۲۰ با ۳۵ روز تعویق به صورت محدود و آنلاین، نمایشگاه کتاب ابوظبی تنها در بخش تبادل کپی رایت و به طور محدود، برگزار شدند و نمایشگاه کتاب پاریس ۲۰۲۰ نیز با توجه به محدودیت‌های اعلام شده از سوی دولت فرانسه، لغو شد. نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۲۰ ، بزرگترین رویداد کتاب جهان نیز قرار است به طور محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مهر ماه برگزار شود.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از نخستین روزهای برگزاری، به بزرگترین رویداد کتاب در کشور تبدیل شد، نمایشگاهی با بخش‌های گوناگون و متنوع که هر سال بر غنای فرهنگی آن افزوده شده و تاثیرگذارتر بوده است. این نمایشگاه که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال آن جنگ تحمیلی، از سال ۱۳۶۶ در تهران برگزار می‌شود، ماجراهای زیادی را گذرانده اما با همه اتفاقات، موجودیت خود را حفظ کرده است. امسال هم گمانه‌زنی‌های گوناگونی پیرامون نمایشگاه کتاب بود اما در نهایت همه حدس‌ها بی‌اثر شد.

ضرر شیوع این بیماری در این فصل برای فعالان حوزه نشر دوچندان است چراکه اگر این بیماری در تابستان رخ می‌داد اتفاق دیگری رخ می‌داد. در فصل بهار تمام ناشران و دست‌اندرکاران نشر در حال آماده شدن برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بودند و بسیاری از ناشران فروش یک‌ساله کتاب خود را عمدتاً در نمایشگاه انجام می‌دهند. فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های استانی اتفاقات تکمیل کننده فروش سالیانه ناشران است و اصل فروش آنها در نمایشگاه تهران رخ می‌دهد؛ با این اوصاف ناشران بهار فروش کتاب را از دست دادند.

آغاز شیوع بیماری کرونا زمانی بود که تقریباً ناشران خودشان را آماده نمایشگاه می‌کردند. معمولا به‌دلیل اینکه آماده‌سازی کتاب برای نمایشگاه بعد از ایام نوروز وجود ندارد لذا ناشران پیش از سال جدید کتاب‌های جدیدشان را برای نمایشگاه آماده‌سازی و چاپ می‌کنند به همین دلیل آنها بیشتر کارهایشان را پیش از سال جدید انجام داده بودند و دقیقاً در انتهای فعالیت‎های مقدماتی، برگزاری نمایشگاه لغو شد.

ماراتن تصمیم گیری در ایستگاه آخر

در روزهای آغازین اسفند ماه ۱۳۹۸ و اوج گرفتن بیماری کووید-۱۹، طرح‌های فاصله‌گذاری فیزیکی با ممنوع شدن تجمعات بالای ۱۰ نفر اجرا شدند و زمزمه‌های لغو نمایشگاه کتاب ۹۹ به گوش رسید. سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار بود با شعار «کتاب یعنی زندگی» از ۲۶ فروردین تا ۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۹، برگزار شود با ادامه همه گیری و شیوع بیماری کرونا، زمان آن به بعد از ماه مبارک رمضان و خرداد ماه موکول شد.

نظرات

نظر خود را بگذارید