فاصله‌گذاری اجتماعی، چرخ اقتصاد را کند کرد
گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تاثیر کرونا بر کسب و کار و رفاه خانوارها نشان می‌دهد که فاصله‌گذاری اجتماعی موجب کند شدن چرخ اقتصاد و بروز رکود، تعطیلی بنگاه‌ها و اخلال در زنجیره تولید شده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آثار شیوع ویروس کرونا بر کسب و کار و رفاه خانوارها و سیاست های حمایتی در ایران و جهان را بررسی و در قالب گزارشی تحقیقی-تحلیلی منتشر کرد.

معاونت امور اقتصادی وزارت تعاون با همکاری معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال و معاونت رفاه اجتماعی، در گزارش چهار فصلی، اثرات اقتصادی شیوع ویروس کرونا در سطح بین‌الملل، سیاست‌های اقتصادی کشورها در مواجهه با این بحران،   اقدامات حمایتی ایران در حوزه تولید و اشتغال را بررسی کرده است.  

بر اساس تحقیقات انجام شده، پیش‌بینی‌های مختلف از رشد اقتصادی به تفکیک مناطق مختلف جهان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ کشورهای منطقه اروپا بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا خواهد دید و بر اساس پیش‌بینی ماه آوریل صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی اروپا در سال ۲۰۲۰، به میزان ۶.۶ درصد کاهش می‌یابد.  

برای کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه نیز پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی منفی را نشان می‌دهد. بر اساس این پیش‌بینی، تولید ناخالص داخلی کشورهای صادرکننده نفت این منطقه، در سال ۲۰۲۰ حدود ۹.۳ درصد کاهش می‌یابد و این در حالی است که کاهش تولید ناخالص داخلی کشورهای واردکننده نفت این منطقه، تنها در حدود منفی هشت درصد خواهد بود.

یکی از عواملی که موجب کاهش بیشتر رشد اقتصادی در کشورهای صادرکننده نفت این منطقه نسبت به کشورهای واردکننده می‌شود، کاهش شدید قیمت نفت ناشی از کمبود تقاضا است.  

اقدامات حمایتی ایران در حوزه تولید و اشتغال و ابعاد تاثیرگذاری کرونا بر اقتصاد ایران نیز در این گزارش آمده است.  بر اساس این تحلیل، مجموعه اقداماتی نظیر طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی که به منظور حفظ سلامت شهروندان اجرا شد به نوبه خود به کند شدن چرخ اقتصاد و بروز رکود، تعطیلی و نیمه تعطیلی واحدهای اقتصادی و اخلال در زنجیره ارزش تولید و افزایش نا اطمینانی در اقتصاد منجر شده است.

نظرات

نظر خود را بگذارید