چه کسانی از بورس کوچ می‌کنند؟
سودهای نجومی و شیرین بازار سرمایه موجب شد دیروز یکی از فعالان و تحلیلگران بازار سوالی کلیدی را مطرح کند؛ او از سهامداران پرسید انتظارشان از بورس چیست؟

اگر بازده ۳۰۰ درصدی بازار، به سالی ۳۰ تا ۴۰ درصد برسد، چه می‌کنند؟ آیا از بورس خارج می‌شوند؟ پاسخ به سوال این فعال بازار سرمایه جالب و نشان‌دهنده انتظارات سرمایه‌گذاران از بورس بود. بسیاری از کسانی که زیر این پرسش، پاسخ دادند، اعلام کردند در صورت کم شدن سود از بازار سهام خارج می‌شوند.

یکی از این کاربران در پاسخ به کسی که از او پرسیده بود کدام بازار را سراغ دارد که سودی بالاتر از ۴۰ درصد بدهد، گفت: «حوزه ارز دیجیتال بازده به مراتب بیشتری نسبت به بورس دارد.» کاربری با نام محمدجواد هم این مطلب را تایید کرد و نوشت: «من در بازار ارز دیجیتال در عرض۶ ماه ۱۵۰ درصد سود کسب کرده‌ام.» کاربر دیگری هم که به نظر می‌رسید سودهای میلیونی بورس در چند ماه اخیر کامش را شیرین کرده، نوشت: «اگه دنبال ۳۰ یا ۴۰ درصد سود بودم سمت بورس نمی‌آمدم. این درصدها ارزش نداره مخصوصا توی ایران.» «مرتضی» نیز گفت: اگر با تورم موجود ۵۰ درصد هم سود کنم باز هم از بازار سرمایه خارج خواهم شد. در بین این افراد اما کاربری نیز پیدا شد که گفته بود برای او ماهی ۵ درصد هم سودی عالی محسوب می‌شود.

درخواست مرخصی برای هسته

هنگ هسته معاملاتی داستان تکراری بازار سرمایه است. روزی نیست سهامداران از این هسته انتقاد و گلایه نکنند. دیروز نیز مشکلات هسته معاملات، سهامداران را کلافه کرده بود حتی برخی از کاربران در فضای مجازی پیشنهاد دادند معاملات را برای مدتی تعطیل کنند تا هسته درمان شود. هاشم ذوالفقاری هم به کنایه نوشت: «‌هرکی می‌آد کد جدید بگیره هسته‌شو با خودش بیاره.» کاربری به نام «بشکوفه» که به نظر می‌رسید هنگ هسته معاملاتی حسابی کلافه‌اش کرده توییت کرد: «خستمون کردید خدایی. نمیشه سفارش بذاری نیم ساعت بعد ثبت بشه. کل اصول و اساس معامله رو به هم ریختید. اصلا نمی‌فهمیم چی‌کار داریم می‌کنیم.» «خبرزاد» هم یک نظرسنجی در صفحه‌اش منتشر کرد و از سهامداران پرسید: «آیا شما موافق توقف فعالیت ‎بورس و ‎فرابورس (به مدت یک تا ۲ هفته) به شرط رفع مشکلات ‎هسته معاملات، هستید؟» ۷۲ درصد از شرکت‌کنندگان به این نظرسنجی رای مثبت دادند. یکی از کاربران در این رابطه نوشت: ‌بازار یک پدیده کاملا پویا و در حال تغییر است ولی شاهد این موضوع هستیم که خیلی‌ها با تعدادی فرمول و اصول ایستا، n سال هست که بازار را با همان روال قبلی تحلیل می‌کنند درحالی که بازار دستخوش تغییرات زیادی شده و زمانی که نتایج قبلی را نمی‌گیرند عنوان می‌کنند بازار از تحلیل خارج شده است.

نظرات

نظر خود را بگذارید