فشار روانی کار خانگی بر زنان چطور است؟
کار خانگی طبق سنت‌ و فرهنگ برخاسته از جامعه‌ی مرد سالار در سرتاسر جهان بر عهده‌ی زنان خانواده است. تقسیم کاری که در ظاهر منصفانه به نظر می‌رسد. یک عضو در بیرون از خانه مشغول به کار می‌شود و دیگری درخانه امور را مدیریت می‌کند. اما این کار خانگی چه فشارهای روانی می‌تواند بر زنانی که آن را انجام می‌دهند وارد ‌کند؟

برای فهم و درک موقعیت زنان خانه‌دار باید شرایط آنان را در ذهنمان برای خودمان بازسازی کنیم. تصور کنید در یک شغلی مشغول به فعالیت هستید که مجبورید در ۲۴ساعت یک کار تکراری را انجام دهید. هیچ نتیجه‌ای برای این شغل شما مورد تصور نیست. چرا که فردای همان روز تمام اتفاقات به حالت اول بر می‌گردد. انگار شما هیچ کاری روز قبل انجام نداده‌اید. به عبارتی تکرار همان جمله‌ی پر شکوه‌ی زنان خانه‌دار که «کار خانه تمامی ندارد».

علاوه بر این ویژگی دیگر شغل شما این است که شما هیچ ارتقای شغلی نخواهید داشت و مادام العمر مجبورید همین کار یکنواخت را انجام دهید. مزدی هم در قبال این فعالیت به شما پرداخت نخواهد شد. حس شما در این شغل چه خواهد بود؟ آیا حاضر به انجام آن هستید؟

این یک توصیف ساده از کار هر روزه‌ی زنان خانه‌دار است. با قرار گرفتن جامعه در مسیر تغییرات نسبی و حضور زنان در مشاغل خارج از خانه، مردان متجدد سعی بر به عهده گرفتن بخشی تا نیمی از کارخانه گرفتند. اما آنچه در این میان نادیده گرفته شده است مدیریت خانه و کارهای مربوط به آن است.

نظرات

نظر خود را بگذارید