ارزش‌هایی که روزنامه‌نگاران به آن‌ها پایبند هستند چیست؟
سال ۱۹۹۷، ۲۵ روزنامه‌نگار در هاروارد بحث می‌کردند که شغل‌شان به‌جای خدمت به مردم،‌ به ضرر آن‌ها شده. تصمیم گرفتند ببینند که اصلا ارزش‌هایی که روزنامه‌نگاران به آن‌ها پایبند هستند چیست.

سعید ارکان زاده یزدی، روزنامه نگار، در یک رشته توییت در حساب شخصی خود نوشت: «سال ۱۹۹۷، ۲۵ روزنامه‌نگار در هاروارد بحث می‌کردند که شغل‌شان به‌جای خدمت به مردم،‌  به ضرر آن‌ها شده. تصمیم گرفتند ببینند که اصلا ارزش‌هایی که روزنامه‌نگاران به آن‌ها پایبند هستند چیست. نتیجه شد کتاب «عناصر روزنامه‌نگاری» که بیل کوواچ و تام روزنستیل در سال ۲۰۰۱ منتشر کردند.

این کتاب یکی از مهم‌ترین کتاب‌های کلاسیک روزنامه‌نگاری است که در ایران هم دو بار ترجمه شده: ترجمه داوود حیدری تحت عنوان «عناصر روزنامه‌نگاری» در مرکز مطالعات رسانه‌ها و ترجمه حمیدرضا زاهدی در انتشارات اطلاعات با عنوان «اصول روزنامه‌نگاری». ویرایش سوم کتاب اصلی در ۲۰۱۴ منتشر شده.

کتاب برپایه برگزاری ۲۱ همایش با شرکت سه هزار روزنامه‌نگار و سخنرانی ۳۰۰ نفر و ۱۰۰ ساعت مصاحبه نوشته شده. در ۹ فصل، ۹ عنصر مهم روزنامه‌نگاری را برمی‌شمارد که شاید در این روزها باید بار دیگر آن‌ها را بخوانیم تا دریابیم روزنامه‌نگاران درباره کارشان چطور فکر می‌کنند:

1- نخستین تعهد روزنامه‌نگاری بازگویی حقیقت است.

2- روزنامه‌نگاری بیش از هرچیز به شهروندان وفادار است.

3- جوهر اصلی روزنامه‌نگاری اصل تایید صحت خبر است.

4- روزنامه‌نگاران باید استقلال خود را از کسانی که خبر آن‌ها را پوشش می‌دهند حفظ کنند.

5- روزنامه‌نگاری باید ناظر مستقل قدرت باشد.

6- روزنامه‌نگاری باید امکان نقد و توافق را برای مردم مهیا کند.

7- روزنامه‌نگاری باید تلاش کند رویدادهای مهم را جذاب و متناسب ارایه کند.

8- روزنامه‌نگاری باید خبر را جامع و متناسب با اهمیت آن تهیه کند.

9- روزنامه‌نگاران در برابر وجدان خود مسئولند.»

نظرات

نظر خود را بگذارید