ایرنا ۸۶ ساله شد
۱۹ مرداد سال ۱۳۱۳ خورشیدی گذاشته شد؛ آن زمان با عنوان «آژانس پارس» تاسیس و شناخته شد و تا امروز به عنوان خبرگزاری رسمی و ملی به حرکت خود ادامه داده است.

این خبرگزاری که در زمان تاسیس بیشتر بنگاه خبری بود در چارچوب سازمانی وزارت امور خارجه و با هدف گردآوری، ترجمه و انتشار اخبار ایران و جهان به وجود آمد. نزدیک به چهار دهه بعد، وزارت‌خانه‌ای با عنوان اطلاع‌رسانی فعالیت خود را در دولت وقت آغاز کرد و بدین ترتیب در ۱۳۴۲ خورشیدی آژانس پارس به "خبرگزاری پارس" با نام اختصاری "پانا" (PANA) تغییر نام داد. پیش از آن، آژانس پارس مدتی نیز با رادیو به طور مشترک به فعالیت می‌پرداخت و تهیه‌کنندگی اخبار این رسانه را عهده دار بود.
در این برهه از زمان، دگرگونی‌هایی در ساختار خبرگزاری به وقوع پیوست و خبرگزاری پارس که تا آن زمان تنها اداره کل بود به سازمان خبرگزاری تغییر موقعیت داد و به عنوان شرکت سهامی دولتی شناسایی شد و این موضوع به تصویب نمایندگان مجلس نیز رسید.
دی ۱۳۶۰ و سه سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی با نام اختصاری "ایرنا" (IRNA) تغییر نام داد و فصل نوینی در فعالیت‌های این رسانه گشوده شد.
در حالی که گردآوری اخبار ایران و جهان مهمترین کارکرد و وظیفه بنیادین و اولیه این خبرگزاری محسوب می شد اما به مرور زمان کار تولید و نگارش گزارش‌های خبری، تحلیلی، تفسیری و پژوهشی، مصاحبه های تخصصی و نیز انتشار بولتن‌های موضوعی، راهبردی و نظرسنجی نیز به وظایف این نهاد افزوده شد که این مهم همچنان ادامه دارد.

نظرات

نظر خود را بگذارید