عطوان: رژیم صهیونیستی متهم اصلی انفجار بندر بیروت است
عبدالباری عطوان در سرمقاله امروز (دوشنبه) روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم چاپ لندن از رژیم صهیونیستی به عنوان متهم اصلی انفجار بندر بیروت نام برد.

عطوان به وضعیت موجود در لبنان یعنی آشوب سیاسی و شعله ور شدن ناآرامی های داخلی و تظاهرات در خیابان ها و متعدد شدن استعفای مقامات دولتی و افزایش شمار شهدا و مجروحان فاجعه و وخامت گرفتن بحران گرسنگی و کرونا و فروپاشی اقتصادی اشاره و تاکید کرد: چنین وضعی ممکن نیست ادامه یابد و باید به طور ریشه ای تغییر یابد. اما نحوه شکل گیری چنین تغییری چگونه است و چه کسانی رهبری آن را برعهده خواهند گرفت و میزان سرعت آن چقدر است و نتایج حاصل از آن چیست ؟

سردبیر رأی الیوم افزود: هم اکنون سه گروه رویکرد تغییر و تحول در لبنان را در پیش گرفته اند که دارای هدف مشترک با سه راهکار متفاوت هستند که عبارتند از :

گروه اول : خواستار تغییر و تحول با توسل به اسلحه و دخالت خارجی ها است . هم اکنون آمریکا ، اسراییل و فرانسه با همکاری ستون پنجم در لبنان خود را برای انجام چنین ماموریتی آماده می کنند.

گروه دوم : جریان هایی هستند که به سبک دمکراتیک و حفظ ماهیت سیاست تعددگرای لبنان در چارچوب پارلمان جدید اعتقاد دارند که بر اساس آن سیاست مداران جوان جدید با سرنگون کردن سیاست مداران قدیمی فاسد زمام  امور را در دست خواهند گرفت.

گروه سوم : قشر سیاسی سنت گرا خواهان یک تغییر و تحول ظاهری هستند که از سهمیه بندی سیاسی طائفه ای کنونی محافظت به عمل آورد و به منظور کاهش حجم فساد اصلاحات اندکی صورت گیرد و خواهان شکل گیری دولت وحدت ملی انتقالی است تا بتواند تنش موجود را مهار کند و برخی از مقامات بندر را به عنوان گوسفند قربانی تحویل دادگاه دهد.

بر اساس این گزارش، « حسن دیاب» نخست وزیر لبنان پیشنهاد برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را مطرح کرد تا به عنوان یک گام اساسی جهت حل و فصل بحران یک قشر سیاسی و پارلمان جدیدی به همراه داشته باشد و بدین ترتیب بخش عمده ای از اعتماد از دست رفته افکار عمومی به نظام سیاسی احیا خواهد شد اما برخی از جریان های سیاسی به بهانه لزوم تصویب یک قانون انتخاباتی جدید طرح پیشنهادی نخست وزیر را ناکام گذاشتند. بر اساس چنین قانونی انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد و بر همین اساس با انجام یک تحقیق جدی برخی از عوامل مقصر در انفجار مورد بازخواست قرار خواهند گرفت. برخی از مخالفان این طرح معتقدند که باید برای نمایان شدن واقعیت ها یک تحقیق بین المللی صورت گیرد . آنها در عین حال به نهادهای ملی، امنیتی و سیاسی لبنان برای انجام چنین ماموریتی شک و تردید دارند زیرا معتقدند که نهادهای یاد شده می خواهند با وقت کشی همه چیز به دست فراموشی سپرده شود.

عطوان معتقد است که تمامی این فرضیه ها و تحرکات رویکرد سرنگون کردن دولت حسن دیاب را در پیش گرفته اند زیرا آن را دولت « حزب الله » به شمار می آورند و این رویکرد مبتنی بر مخالفت با فرضیه دست داشتن عوامل خارجی در فاجعه انفجار بندر بیروت است . در واقع تمامی فرضیه های یاد شده به دنبال درهم کوبیدن لبنان و ایجاد خلاء سیاسی و قانونی و سوق دادن لبنان به سوی آشوب و چه بسا در نهایت جنگ داخلی است.

وی افزود: آنها با دور نگه داشتن عامل خارجی از انفجار حزب الله لبنان را مقصر معرفی کنند تا بدین ترتیب زمینه را برای دخالت نظامی خارجی به منظور خلع سلاح حزب الله فراهم کنند و به همین منظور همواره بر این مقوله تاکید کرده اند که حزب الله به دولت در درون دولت تبدیل شده است.

این تحلیل گر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب از « اسراییلی ها به عنوان متهم اصلی این انفجار» نام برده و خاطرنشان کرد: اسراییلی ها توسط رهبران احزاب و نهادهای امنیتی دنباله رو خود در لبنان در جریان تمامی جزئیات تحولات این کشور قرار دارند و در همین راستا طی سالیان گذشته دوربین های مدار بسته و دستگاه های استراق سمع بسیاری در نقاط بسیاری از لبنان یافت شده است. علاوه بر آن پهپادهای اسراییل همه روزه در حریم هوایی لبنان تمامی تحولات این کشور را رصد می کنند و بعید به نظر می رسد که اسراییلی ها در جریان ۲۷۵۰ تن ماده نیترات آمونیوم با قابلیت انفجار شدید انبار شده ظرف هفت سال گذشته در انبارهای بندر بیروت قرار نداشتند. علاوه بر آن این احتمال وجود دارد که محموله یاد شده توسط اسراییلی ها برای انفجار در وقت مناسب تعبیه شده است.

نظرات

نظر خود را بگذارید