سهم دلار آمریکا در مبادلات روسیه و چین باز هم کمتر شد
کاهش سهم دلار در مبادلات بازرگانی روسیه و چین همچنان ادامه دارد و ظاهرا دو کشور پروژه حذف دلار را جدی گرفته اند.

روسیه و چین رویکرد کنار گذاشتن کامل دلار آمریکا را اجرا می کنند و سهم دلار در مبادلات بازرگانی بین دو کشور به پایین ترین سطح و سهم ارزهای ملی این دو کشور در مبادلات خود به حداکثر رسیده است. 

در سه ماهه نخست سال جاری سهم دلار آمریکا در مبادلات بازرگانی بین روسیه و چین به ۴۶ درصد رسید و سهم یورو هم تا ۳۰ درصد رسید و ارزهای روبل و یوآن هم درمجموع ۲۴ درصد بود.

این بخشی از سیاست حذف دلار در اقتصاد روسیه و استحکام بخشی به این اقتصاد دربرابر تهدید اعمال تحریم های جدید از سوی آمریکا است.  

مسکو و پکن بطور هدفمندانه به حذف دلار از مبادلات تجاری خود می پردازند و این روند از سال ۲۰۱۴ و با امضای توافقنامه سه ساله به ارزش ۱۵۰ میلیارد یوآن (حدود ۲۴.۵ میلیارد دلار آمریکا) اغاز شد.

این توافقنامه دسترسی متقابل روسیه و چین به ارزهای ملی یکدیگر بدون نیاز به خرید آن از بازر ازاد را فراهم کرد. 

در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۰ درصد مبادلات بازرگانی روسیه و چین با دلار آمریکا انجام گرفت اما این شاخص در سال ۲۰۱۹ به ۵۱ درصد رسید و شرکت روس نفت از بزرگترین شرکت های نفتی روسیه همه قراردادهای صادراتی خود را به یورو انجام می دهد.

 به گزارش شرکتNikkei Asian Review گفته شده است: حذف دلار در مبادلات بازرگانی روسیه و چین به نقطه ای نزدیک می شود که به تشکیل ائتلاف مالی بین دو کشور بدون هیچ گونه نقش دلار آمریکا کمک می کند. 

نظرات

نظر خود را بگذارید