کتاب‌های دینی بازاری بیشتر در چشم‌اند
سیداکبر میرجعفری معتقد است، کتاب‌های دینی خوب به درستی معرفی نمی‌شوند و بیشتر کتاب‌های بازاری در چشم هستند.

این شاعر و نویسنده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت ادبیات دینی کودکان و نوجوانان و کیفیت کتاب‌های منتشرشده در این حوزه، اظهار کرد: تصورم این است کتاب‌های دینی همانند دیگر کتاب‌های کودک و نوجوان که منتشر می‌شوند خوب، بد و متوسط دارند. نمی‌توان به صورت مطلق گفت کتاب‌هایی که در این حوزه منتشر می‌شوند اغلب ضعیف هستند. اما واقعیت این است که کتاب‌های خوب در این زمینه به درستی معرفی نمی‌شوند.

 
او با اشاره به این‌که قبلا داوری کتاب‌های دینی را در یک جشنواره مهم برعهده داشته است، گفت: این جشنواره نشان می‌داد که کتاب‌های دینی در حوزه ادبیات کم نیستند. این کتاب‌های برگزیده که از فیلتر چند کارشناس کتاب گذشته‌اند اگر بهتر تبلیغ شوند، کتاب‌های خوبی به کودکان و والدین معرفی می‌شوند، اما عملا این اتفاق نمی‌افتد و کتاب‌هایی که جلوه بازاری دارند در چشم هستند و در فروش، گوی سبقت را از کتاب‌های خوب می‌ربایند.


میرجعفری خاطرنشان کرد: ما بیش از این‌که در تألیف ضعف داشته باشیم، در بخش رسانه و معرفی کتاب ضعف داریم. کتاب‌های خوب، کم چاپ نمی‌شوند اما در معرفی و رساندن کتاب به مخاطب درست عمل نمی‌شود.  البته کسانی که متولی این کار هستند هم باید واقعا کارشناس کتاب باشند و هم از ادبیات و دین شناخت داشته باشند وگرنه والدین و فرزندان آن‌ها کتاب‌های بازاری را که در چشم هستند انتخاب می‌کنند و جنس درجه دو و سه به مخاطب ارائه می‌شود.


او در زمینه کتاب‌سازی در حوزه ادبیات دینی هم بیان کرد: کتاب‌سازی فقط در زمینه ادبیات دینی اتفاق نمی‌افتد و در بخش‌های دیگر هم شاهد این موضوع هستیم.  یکی از دلایل این‌که آمار کتاب‌های دینی کم نیست، نهادهایی هستند که این کتاب‌ها را تبلیغ می‌کنند. همچنین خرید کتاب برای مدرسه‌ها و کتابخانه‌های عمومی در تیراژ این کتاب‌ها بی‌تأثیر نیست. 

این منتقد ادبی در ادامه توضیح داد: صرف این‌که متون قدیمی را بازنویسی و بازآفرینی کنیم، اتفاق خوبی است. در واقع با این کار متون قدیمی را برای مخاطب کودک مناسب‌سازی می‌کنند که این کار خوبی است. در خارج از ایران نیز رمان‌هایی را که خارج از درک بچه‌ها هستند برای آن‌ها مناسب‌سازی می‌کنند اما گاه با استفاده از عبارت کتاب‌سازی شأن این کتاب‌ها را پایین می‌آوریم. کتاب‌های ناخوب زیادی منتشر می‌شوند که برخی از روی دست هم می‌نویسند و یا در بازنویسی متون دقت ندارند که ما می‌گوییم کتاب‌سازی. بنابراین بازنویسی در حوزه‌های دینی ذاتا مسئله بدی نیست اما زمانی که وجه بازاری کار زیاد شود از آن به عنوان کتاب‌سازی یاد می‌کنیم.

نظرات

نظر خود را بگذارید