چرا فرانسه در لبنان چالش ایجاد کرد؟
یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که چالشی که فرانسه در لبنان ایجاد کرده برای پس گرفتن جایگاه خودش است، گفت: جبهه امارات، عربستان و اسرائیل در لبنان سنگ‌اندازی می‌کنند تا دولت موفق نشود.

عماد آبشناس در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تحولات لبنان‌ و اعمال‌ فشار مکرون برای تشکیل دولت جدید لبنان اظهار کرد: متاسفانه لبنان طی دهه‌های اخیر تحت تاثیر نفوذ کشورهای مختلف مخصوصا فرانسه بوده به ویژه این که فرانسه سابقا استعمارگر، بعد از آن قیّم بود و قبل از استقلال لبنان ساختار سیاسی موجود در این کشور را بنا گذاشت و زمانی هم که از لبنان خارج شد به گونه ای بود که از طریق مسیحی ها نفوذش پایدار بماند. 

وی تصریح کرد : در واقع طی یک دهه اخیر عربستان و آمریکا تلاش کردند که نفوذ فرانسه را تضعیف کنند و خودشان جایگزین فرانسه در لبنان شوند، فرانسه بیشتر در میان مسیحی ها نفوذ داشت و آمریکا هم تلاش کرد تا نفوذ آن را تضعیف و خودش جای آن را بگیرد و در حال حاضر فرانسه در تلاش است تا جای خود را از آمریکا و عربستان پس بگیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد ‌: چالشی که فرانسه در لبنان ایجاد کرده برای پس گرفتن جای خود در این کشور است و تا زمان انتخابات آمریکا این فرصت برای فرانسوی ها باقی است که بتوانند جایگاه خود را پس بگیرند زیرا بعد از انتخابات و مستقر شدن رئیس جمهور جدید چه ترامپ باشد یا شخص دیگری، ممکن است شرایط برای فرانسه تفاوت کند.

آبشناس ادامه داد: امروزه اختلافات شدید در دریای مدیترانه به وجود آمده است از یک طرف ترکیه، یونان و فرانسه و حتی در لیبی هم شاهد این درگیری ها هستیم، ضمن این که مصر، عربستان، امارات و بسیاری دیگر نیز دخیل هستند، شاید بتوان گفت کمترین آسیبی که ممکن است متوجه جناحی شود، جناح مقاومت در لبنان است.

وی معتقد است: با زیرکی که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله انجام داد، توانست خود را از ماجرای انفجار بیروت و نقشه هایی که کشیده شده بود برای بعد از این اتفاق، مبرا کند، اکنون هم میدان برای این جناح باز شده است.

نظرات

نظر خود را بگذارید