۳ درصد از افراد زیر ۶۵ سال دچار اختلال حافظه می‌شوند
مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توان بخشی گفت: مطالعات جهانی نشان می‌دهد که سه درصد افراد زیر ۶۵ سال، ۱۶ درصد افراد بین ۶۵ تا ۷۴ سال، ۴۵ درصد افراد بین ۷۵ تا ۸۴ درصد و ۳۶ درصد افراد بالای ۸۵ سال دچار اختلال حافظه می‌شوند.

محمد تقی جغتایی روز سه شنبه در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس از وزارت بهداشت به مناسبت فرارسیدن۲۱ سپتامبر(۳۱ شهریور)  روز جهانی آلزایمر برگزار شد، افزود: به دلیل سبک زندگی، بیماری‌های مربوط به اختلالات حافظه روز به روز افزایش می یابد. بخش زیادی از این موضوع وابسته به سن است. در کشور ما امید به زندگی به دلیل ارائه خدمات مناسب بهداشتی و درمانی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در دنیا بین ۸ تا ۱۰ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال به نوعی دچار اختلال حافظه هستند و در ایران نیز حدود ۵۰۰ هزار نفر در جمعیت بالای ۶۰ سال این مشکل را دارند.

مشاور وزیر بهداشت گفت: در وزارت بهداشت برنامه ملی دمانس را طراحی کردیم که مراحل نهایی تدوین را طی می‌کند و قرار است در سطح کشور به صورت آزمایشی غربالگری افراد در معرض این اختلالات هم انجام شود. پس از تشخیص، مداخلات توان بخشی و دارویی و روان شناسی درباره این افراد به تدریج انجام می‌شود و امیدواریم بتوانیم در سال جاری مقدمات این برنامه را آماده کنیم. این اقدام توسط شبکه بهداشت با همکاری سازمان بهزیستی و سایر ارگان‌ها که می‌توانند به پیشگیری از این بیماری‌ها کمک کنند، اجرا می‌شود.

اختلال حافظه به سبک زندگی و افزایش سن بستگی دارد

جغتایی ادامه داد: اختلالات حافظه که منجر به آلزایمر می‌شود به سبک زندگی و افزایش سن بستگی دارد. اختلال حافظه وابستگی شدید و جدی به افزایش سن دارد. در ایران به واسطه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب، امید به زندگی تا ۱۰ سال افزایش یافته و در نتیجه جمعیت سالمند شده‌اند. بین ۸ تا ۱۰ درصد افراد جامعه به نوعی دچار اختلال حافظه می‌شوند. از این میزان، سه درصد جمعیت زیر ۶۵ سال هستند. جمعیت بالای ۶۰ سال کشور حدود ۸ میلیون است.

توجه وزیر بهداشت به حوزه توان بخشی

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توان بخشی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره پوشش بیمه‌ای خدمات توان بخشی اظهار کرد: توجه ویژه‌ای به حوزه توان بخشی در برنامه وزیر بهداشت انجام شده است. یک بحث تعرفه خدمات وجود دارد که در گذشته، تعرفه خدمات برای برخی خدمات توان بخشی نداشتیم و در دو تا سه سال گذشته اغلب خدمات توان بخشی تعرفه پیدا کردند. بحث دیگر پوشش بیمه‌ای است. مهم‌ترین اقدام خدمات توان بخشی، فیزیوتراپی است که ۹۵ درصد خدمات آن تحت پوشش بیمه قرار دارد.

نظرات

نظر خود را بگذارید