لاوروف: تحریم تسلیحاتی ایران ۲۷ مهر لغو می شود
وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: تحریم تسلیحاتی ایران پس از به سر آمدن موعد آن در روز 27مهرماه سال جاری( ۱۸ ماه اکتبر) لغو خواهد شد.

لاوروف در گفت وگو با شبکه تلویزیونی العربیه(دفتر نمایندگی نیویورک) که متن آن در سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شده است در واکنش به اینکه آیا با پایان مدت تحریم تسلیحاتی در مورد ایران در روز ۱۸ ماه اکتبر رقابت تسلیحاتی در منطقه خلیج فارس اغاز می شود؟ گفت: تحریم تسلیحاتی در مورد ایران وجود ندارد. 

وی افزود: شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ مطابق با بند هفتم منشور سازمان ملل که برجام را تایید می کند خاطرنشان کرد که ارسال تسلیحات به ایران و از این کشور موضوع مورد بررسی شورای امنیت است.

 لاوروف گفت: روز ۱۸ ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ تحریم ارسال تسلیحات به ایران و از این کشور متوقف خواهد شد. تحریم تسلیحاتی وجود ندارد و هیچ گونه محدودیتی پس از این تاریخ اعمال نخواهد شد. 

وی با بیان اینکه نمی توانم از طرف مقامهای آمریکایی سخن بگویم زیرا آنها سخنان عجیب زیادی را بر زبان می رانند، اظهار کرد: اما من احتمالا یک موضوع را می دانم زمانی که مقامهای آمریکایی بطور رسمی ادعا می کنند که همچنان عضو برجام هستند من فقط می توانم به آنها یاداوری کنم که به مقررات احترام بگذارند.
وی افزود: زیرا که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستوری را برای خروج از برجام امضا کرد و از همان لحظه حق رای آمریکا که قبلا به عنوان عضو برجام داشتند لغو شد.  

وزیر خارجه روسیه گفت: اما آنها (مقامهای آمریکایی) با این واقعیت مخالفت می کنند که قطعنامه ۲۲۳۱ قطعنامه سازمان ملل برمبنای بند هفتم منشور این سازمان است و به همه اعضای سازمان ملل ارتباط دارد.

 رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: آمریکا از برجام بطور رسمی خارج شده است. در قطعنامه ۲۲۳۱ گفته شده است که هر گونه تلاش برای احیای نظام تحریم فقط می تواند از سوی اعضای برجام انجام گیرد اما آمریکا عضو این توافق نیست. 

وی افزود: اگر آمریکا به تهدید کشورها به اعمال تحریم در صورت همکاری با ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ ادامه دهد من تعجب نمی کنم. زیرا آمریکا تحریم های خود را در همه نقاط جهان و بدون دلیل بکار می گیرد.

نظرات

نظر خود را بگذارید