بورس ما نمی‌تواند تا این حد رشد کند/ مردم هوشمندانه سرمایه‌گذاری کنند
عضو سابق هیات‌مدیره سازمان بورس گفت: افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه دارند بهتر است به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بروند تا آنجا با خرید پرتفویی از سهام‌، ریسک‌ سرمایه‌گذاری‌شان کاهش یابد.

حیدر مستخدمین حسینی، عضو هیأت عامل پیشین سازمان بورس و اوراق بهادار درباره وضعیت فعلی و چشم انداز آتی بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه یکی از مهمترین ارکان بازار مالی در اقتصاد هر کشوری است که از سه بازار پول، سرمایه و بیمه (تضمین کننده بازار پول و سرمایه) تشکیل شده و هر کدام از این بازارها مقام ناظری دارند؛ به نحوی که مقام ناظر بازار سرمایه وزیر اقتصاد، مقام ناظر بازار پول رئیس کل بانک مرکزی و مقام ناظر بازار بیمه نیز وزارت دارایی است.

 

وی افزود: این بازارها وظایف خاصی نیز به عهده دارند؛ به نحوی که بازارِ پول برای کوتاه‌مدت و بازارِ سرمایه برای بلندمدت سودآور هستند و در حقیقت مفهوم اجرایی این دو بازار اینگونه خواهد بود که سرمایه‌گذاری و پس‌انداز در بازار سرمایه، در واقع برای بلندمدت انجام می‌شود و نباید انتظار سود کوتاه‌مدت داشت؛ بازار پول یا نظام بانکی و تسهیلات بانکی هم برای کوتاه‌مدت خواهد بود نه برای پروژه‌های بزرگ، بلندمدت و زمان‌بر. بنابراین برای تأمین منابع مالی بلندمدت واحدهای صنعتی تولیدی و پروژه‌های بزرگ می‌توان بازار سرمایه را هدف گذاری کرد.

 

مستخدمین حسینی گفت: با پایه‌ریزی کاهش ارزش پول ملی از سال‌های ۹۰ و ۹۱ و رشد نرخ دلار زیر هزار تومان تا نرخ کنونی بالای ۱۶ هزار تومان یا ۱۶۰ هزار ریال؛ قیمت کالاها و خدمات افزایش پیدا کرده و بنابراین آثار کاهش ارزش پول ملی روی قیمت سهام هم خود را نشان داده است و این، یکی از دلایل افزایش قیمت سهام و شاخص بورس در طی این مدت بوده است.

 

وی افزود: به دلیل باز نبودن همه نمادها در همه مقاطع، بازار سهام می‌باید آرام آرام خودش را از کاهش ارزش پول ملی بهره‌مند می‌ساخت و به همین دلیل قیمت سهام به مرور افزایش پیدا می‌کرد؛ اما دلیل دیگر افزایش قیمت‌های بازار سرمایه، مصوبه قانونی بود که مجلس برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها ارائه کرد؛ به این مفهوم که با افزایش قیمت دارایی‌های واحدهای تولیدیِ پذیرفته‌شده در بورس مانند خودرو، ماشین‌آلات، ساختمان به علت تورم و کاهش ارزش پولی ملی، اجازه اصلاح ترازنامه در تجدید ارزیابی دارایی‌ها به این واحدها داده شد تا ارقامی که در ترازنامه نشان داده می‌شود واقعی‌تر باشد و این دلیل دومی بود که سبب شد تا شاخص بورس و قیمت سهام افزایش پیدا کرد.

 

وی افزود: بنابراین ریزش شاخص سهام را در اواخر واگذاری‌های دولت تجربه خواهیم کرد؛ چرا که ماهیت بازار سرمایه، تأثیر پذیری از شوک‌هایی است که به آن وارد می‌شود و این شوک‌ها می‌تواند مثبت یا منفی باشد بنابراین مردم بی اطلاع که با تجربه کمی وارد بازار شده و به تک خریدن سهم روی می‌آورند جز متضررین اولیه خواهند بود.

 

 

به گفته مستخدمین حسینی، نگرانی ما این است که داستان مؤسسات غیرمجاز با نرخ سودهای بالا و اغواگر که مردم را به سمت خود کشانده و در سایه سکوت دولت و بانک مرکزی تابلوهای تبلیغاتی خود را در کوچه، خیابان و حتی در رسانه‌های ملی، روزنامه و صدا و سیما تبلیغ می‌کردند تکرار شده و دوباره معترضان در پی حقوق از دست‌رفته‌شان بیفتند.

 

وی اظهار داشت: این نگرانی جدی است، چرا که ظرفیت بازار سرمایه ما به این میزان نیست؛ بورس ما نمی‌تواند تا این حد رشد کند و قطعاً در بعضی از سهام‌ها اما و اگرهای بسیاری وجود دارد و در حال حاضر نیز صحبت‌های متعددی از کارشناسان مبنی بر ریزش یکباره شاخص و متضرر شدن مردمی که با اندک سرمایه خود برای حفظ قدرت خریدشان وارد این بازار شدند شنیده می‌شود. این هشدار جدی است.

نظرات

نظر خود را بگذارید