زنگ خطر کرونا برای ایرانی‌ها/ به زندگی عادی برنگردید!
علی اکبر حق دوست رئیس کمیته اپیدمیولوژی در ستاد مقابله با کرونا، در ارتباط با وضعیت فعلی ویروس کووید ۱۹ در کشور، گفت: ذات این بیماری انتقال خیلی بالا است و این خصوصیت خودش را کماکان حفظ کرده است.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: عادی شدن رفتارها و سست شدن اجرای پروتکل‌ها اجازه حضور بیشتر ویروس را می‌دهد.

 

حق دوست با عنوان این مطلب که امکان ورود موج دوم ویروس وجود دارد، گفت: آمار ابتلاء به دلیل سست شدن اجرای پروتکل‌ها و عدم رعایت فاصله گذاری‌های اجتماعی، رو به افزایش است که در صورت عدم توجه به رعایت موارد بهداشتی، عوارض خطرناک و سنگین کشنده دور از انتظار نیست.

 

وی افزود: تمام عواملی که در جامعه تغییر کرده، مثل تغییر رفتارها، استفاده از حمل و نقل عمومی و مترو، بازگشایی اماکن و مراکز خرید در میزان افزایش ابتلاء تأثیر داشته است. ممکن است تا چند روز آینده شرایط سخت‌تر شود، بنابراین به مردم توصیه می‌شود کمتر بیرون بروند و از کسبه نیز درخواست می‌شود پروتکل‌های بهداشتی را برای سلامت مردم و جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر رعایت کنند.

 

این اپیدمیولوژیست، گفت: ادامه آزادسازی‌ها باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد چرا که کرونا، ویروس عجیبی است و به گونه‌ای در حال بازی با مردم است. ما نباید ویروس کرونا را فراموش شده فرض کنیم. ویروس وجود دارد و باید خطر را درکنار خود لمس کنیم.

 

در همین حال، مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی، با اشاره به افزایش موارد جدید کرونا در کشور، اظهار داشت: یکی از علل افزایش آمار مبتلایان مراجعه بیشتر مردم و مبتلایان به مراکز درمانی در پی کمتر شدن محدودیت‌ها و دوم به علت افزایش آزمایشگاه هاو انجام آزمایش‌های بیشتر است.

 

وی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا ضعیف نشده و بچه و جوان و پیر و زن و مرد همه می‌گیرند، گفت: کرونا هزار و یک چهره دارد و قدرت آلوده کنندگی آن کم نشده و تغییر نکرده است و گرما هم هیچ تأثیری بر آن نداشته است الان مشاهده می‌کنیم که هر کس از خوزستان می‌آید به کرونای تمام عیار مبتلاست، آن‌هایی که در تماس با ویروس و بیماری هستند، اما نمی‌گیرند یکی از دلایلش ممکن است این باشد که آنتی بادی محافظت کننده داشته اند.

 

مردانی ادامه داد: اوایل گمان می‌کردند این بیماری دستگاه تنفس فوقانی را درگیر می‌کند، اما الان مشخص شده که این بیماری التهاب عروقی است و در دیواره رگ‌های انسان التهاب ایجاد می‌کند و در هر جای بدن مثل دستگاه گوارش یا سیستم اعصاب مرکزی و…، می‌تواند رخ دهد البته بیشتر دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند.

نظرات

نظر خود را بگذارید