ایران، کم کاری غربی‌ها در مبارزه با مواد مخدر را جبران کرده است
سازمان‌های جهانی به بهانه تحریم علیه ایران، کمک‌های مالی برای مبارزه با مواد مخدر را هم کاهش داده‌اند اما این موضوع اراده ایران برای رویارویی با قاچاق مواد مخدر را تضعیف نکرده است.

امیر عباس لطفی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر ایرنا افزود: این در حالیست که ایران با نگاه جهانی و اخلاقی، مبارزه با مواد مخدر را در دستور کار قرار داده است. جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر اقدامات قابل توجهی داشته تا آنجا که اغلب مدیران اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و سازمان ملل متحد بارها از ایران به عنوان پرچمدار مبارزه جهانی علیه مواد مخدر نام برده اند زیرا بیش از ۷۰ درصد کشفیات مواد مخدر در جهان سالانه متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

 

کشف بی سابقه ۹۵۰ تن مواد مخدر در تاریخ مبارزه با مواد مخدر ایران

وی ادامه داد: در سال ۹۸، بیش از ۹۵۰ تن انواع مواد مخدر کشف شد که این میزان کشفیات در تاریخ مبارزه ایران علیه مواد مخدر بی سابقه بود و برای نخستین بار جمهوری اسلامی ایران به این حجم از کشفیات دست پیدا کرد. هر چند در این مسیر متحمل هزینه های مادی و معنوی جبران ناپذیری شده که می توان به شهادت بیش از ۳۸۸۰ شهید از نیروی های نظامی، انتظامی و امنیت و جانباز شدن بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر اشاره کرد.

 

مدیرکل دفتر روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با یادآوری اینکه ایران در راستای انسداد مرزهای شرقی خود، تاکنون بیش از صدها میلیون دلار هزینه کرده، گفت: ایران به همین دلیل از شرکای اصلی سازمان ملل متحد در عرصه مبارزه با مواد مخدر محسوب می شود اما متاسفانه کشورهای غربی به عنوان طرف اصلی که از این مبارزه منتفع هستند کمترین مشارکت را در تامین هزینه های این مبارزه به عمل آورده اند.

مواد مخدر معضلی جهانی و نیازمند راه حل جهانی

 

لطفی با تاکید بر اینکه مواد مخدر معضلی جهانی است و براساس اصل مسئولیت مشترک، نیازمند راه حل جهانی و مشارکت تمام طرف های بین المللی است، گفت: گردش مالی ناشی از قاچاق مواد مخدر مهمترین عامل تولید و قاچاق شبکه و باندهای تبهکار محسوب می شود و این امر موجب شده تا این شبکه ها ضمن برخورداری از انواع سلاح و تجهیزات پیشرفته، تمام توان خود را برای قاچاق و انتقال پیش سازها و همچنین قاچاق مواد مخدر به کانون های تولید و مقصد بکار گیرند.

 

وی ادامه داد: این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران از ۲۰ سال پیش و با افتتاح دفتر مقابله بین المللی با مواد مخدر در تهران، همکاری خود را با سازمان ملل متحد شروع کرد و تا کنون چهار دوره برنامه پنج ساله داشتیم که امسال در سال بیستم آن قرار داریم. محورهای اصلی همکاری جمهوری اسلامی ایران با دفتر سازمان ملل متحد، مقابله با عرضه و مدیریت مرزی، کاهش تقاضا، همکاری های حقوقی و به تازگی تولید معیشت جایگزین و توسعه پایدار بوده است.

نظرات

نظر خود را بگذارید