بولتون: ترامپ واقعا می‌خواست با ظریف دیدار کند
جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان نشست سران گروه 7 در فرانسه به دیدار با وزیر خارجه ایران تمایل داشته است.

در ادامه خبرسازی کتاب بولتون تحت عنوان «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» که قرار است 23 ژوئن (سوم تیرماه) منتشر شود، روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» امروز بخش‌های دیگری از این کتاب را منتشر کرد.

 

بولتون در بخشی از این کتاب خاطره‌ای از دیدار سال ۲۰۱۷ خود با دونالد ترامپ را منتشر کرده و در آن از اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران، رژیم صهیونیستی و اظهارنظر رئیس‌جمهور روسیه درباره توان محدود نظامی رژیم صهیونیستی خبر داده است.

 

طبق این گزارش، بولتون که در زمان این دیدار با ترامپ هنوز عضو دولت او نشده بود، درباره دیدارش با رئیس‌جمهور آمریکا در کتاب نوشت: «من به ترامپ درباره هدر دادن سرمایه سیاسی خود در تلاش برای حل اختلاف عربی-اسرائیلی هشدار دادم و به شدت از انتقال سفارت ایالات متحده در اسرائیل به اورشلیم (قدس اشغالی) و در نتیجه به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت اسرائیل حمایت کردم».

 

بولتون در کتابش نوشت: «من در موضوع ایران از او خواستم به طرح خود برای خروج از توافق هسته‌ای سرعت بدهد و توضیح دادم که چرا توسل به گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران شاید تنها راه حل پایدار باشد».

 

به روایت جروزالم پست، بولتون در این گفت‌وگو با ترامپ اشاره‌ای به اسرائیل نکرد اما رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به بولتون گفت که او از اقدام بنیامین نتانیاهو برای توسل به گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران حمایت خواهد کرد.

 

به نوشته بولتون، رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به او گفت: «به بی‌بی‌ (نتانیاهو) بگو که اگر از نیروی (نظامی) استفاده کند، من از او حمایت خواهم کرد. من به خودش گفتم اما تو هم دوباره به او بگو».

 

بنا به گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، در جریان دیدار اکتبر ۲۰۱۸ بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، پوتین درباره توان اسرائیل برای حمله به ایران ابراز تردید کرد.

 

در کتاب بولتون درباره اظهارات پوتین امده است: «او (رئیس‌جمهور روسیه) گفت، اسرائیل به تنهایی امکان دست زدن به اقدام نظامی علیه ایران را ندارد چرا که منابع یا توانمندی‌های (این کار) را ندارد به ویژه اگر عرب‌ها پشت سر ایران متحد شوند».

نظرات

نظر خود را بگذارید