کارشکنی عربستان درباره حجاج ایرانی/ برگزاری حج در ابهام
رییس سازمان حج و زیارت کشورمان نسبت به رفتار متناقض و وقت‌کشی عربستان در ارتباط با حج، ‌ معترض شد.

علی‌رضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ درحالی‌که قبلا اعلام کرده بود اعزام زائران ایرانی برای شرکت در مناسک حج، از ششم تیرماه (پایان این هفته) آغاز می‌شود، گفت: عربستان هنوز درباره برگزار شدن یا نشدن حج و یا صور احتمالی برگزاری آن، اعلام موضع نکرده است.

 

وی افزود: گله اساسی به مسؤولان عربستانی درباره مساله مهم حج، به عنوان وجب شرعی، وارد است.  می‌طلبید که دولت عربستان کنسرسیومی را با دعوت از نمایندگان کشورهای مختلف تشکیل دهد و نظر آن‌ها را درباره اقداماتی که برای برگزاری این واجب شرعی می‌توانند انجام دهند، دریافت کند تا تکلیف این واجب شرعی سریع‌تر مشخص شود. متاسفانه عربستان علی رغم مکاتبات و تماس‌های مکرر همکاران ما در دفتر نمایندگی ایران، هیچ پاسخی جز دعوت به صبر و شکیبایی و اینکه به‌زودی اعلام وضعیت خواهند کرد، نداده است.

 

او با اشاره به دو نامه‌ای که ایران برای تعیین تکلیف حج به عربستان فرستاده است، اظهار کرد: ما به عنوان کشور مسلمان خود را مکلف می‌دانستیم با توجه فراگیری ویروس کرونا، به وزارت حج عربستان پیشنهادهایی در ارتباط با پروتکل‌های بهداشتی بدهیم. به عنوان کشور جمهوری اسلامی، برای همفکری، همراهی و همکاری اعلام آمادگی کردیم، ولی پاسخی دریافت نکردیم.

 

رییس سازمان حج و زیارت به رفتار متناقض عربستان اشاره کرد و افزود: عربستان از یک طرف درهای حرم‌های مکه و مدینه را باز می‌کند و دستورالعمل سختگیرانه‌ای را به اجرا می‌گذارد و نشان می‌دهد که خود را برای برگزاری حج آماده می‌کند، از سوی دیگر  وقت‌کشی می‌کند و پاسخگوی کشورها نیست و در ظاهر نشان می‌دهد توانایی و ظرفیت لازم برای ارائه خدمات سالم به حجاج را ندارد.

 

رشیدیان یادآور شد: در قسمت اول قرارداد حج عربستان با کشورها، تاکید شده است عربستان خود را ملکف می‌داند تعهدات لازم را برای راحتی، سلامتی، عزت، کرامت، امنیت و آرامش حجاج ایرانی و سایر کشورها اجرا کند. اگر دولت عربستان با هر چند درصد ظرفیتی که درنظر دارد تصمیم بگیرد حج امسال را برگزار کند، این آمادگی از سمت ایران وجود دارد که سهم خود را مطالبه کند و اعزام زائران را آغاز کند.

نظرات

نظر خود را بگذارید