حل مشکلات فضای مجازی نیازمند حضور حداکثری است/ شکایت از وزیر جوان
آذری جهرمی با انتقاد از اصرار برای فیلتر کردن شبکه‌های مجازی گفت: آیا عرصه رسانه بین‌المللی و حضور اثرگذار و جریان ‌ساز که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است را نباید ببینیم؟

آذری جهرمی با بیان اینکه فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات سه لایه دارد، گفت: خدمات، محتوا و زیرساخت لایه‌های شبکه ملی اطلاعات هستند که باید با یکدیگر به صورت همزمان رشد پیدا کنند. زیرساخت در حوزه وظایف وزارت ارتباطات و فناوری است، اگر در فضای مجازی بحث حمل و نقل مطرح شد دیگر وزارت ارتباطات مسئولیت آن را برعهده ندارد و جزو وظایف وزارت راه و شهرسازی است.

 

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: همچنین اگر بحث پرداخت‌های مالی در فضای مجازی بیان شود، وزارت ارتباطات نمی‌تواند در حوزه وظایف بانک مرکزی ورود کند بر همین اساس اگر جرم و جنایتی در فضای مجازی صورت گیرد ما مسئول بررسی آن نیستیم و این مسائل بیانگر پیچیدگی فضای مجازی است.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد: تمامی سوالات شما از من به جا است اما باید از اشخاص دیگری بپرسید، بیان موضوع نسبت ترافیکی که یکی از دغدغه‌های دکتر قالیباف هم بود برای ما بسیار اهمیت دارد و باید پرسید نسبت ترافیکی در کجا درست می‌شود؟ از جریان داده و اطلاعات درست می‌شود که این موضوع وابسته به تولید محتوا است.

 

وی افزود: محتوا باید ساخته و بر روی پلت‌فرم داخلی به گردش درآید، وزارت ارتباطات برای حمایت از محتوا ورود می‌کند و می‌خواهد بحث تلویزیون‌های اینترنتی را حمایت کند اما به ما می‌گویند به این موضوع ورود نکنید، پس چگونه باید داده بالا برود.

 

آذری جهرمی تصریح کرد: ما می‌خواهیم در حوزه کودک کارهایی را انجام دهیم و برای رفع نگرانی در حوزه فرهنگ ورود کنیم اما در دادگاه از من شکایت کرده و می‌گویند حق ندارید در بحث محتوا ورود داشته باشید، ما متخصص محتوا نیستیم اما در برخی قسمت‌ها برای رفع دغدغه‌ها به صورت آتش به اختیار ورود می‌کنیم که با اعتراضات گسترده‌ای مواجه می‌شویم.

 

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه مسئله فضای مجازی بسیار پیچیده بوده و نیازمند مشارکت حداکثری است، تأکید کرد: بحث فیبر نوری و خدمات ثابت موضوع مهمی است که اگر همین مسئله رفع مشکلات خصوصی‌سازی توسط  مجلس شود بسیاری از مشکلات هم حل خواهد شد. ما دو بار در مجلس قبلی برای حل این مشکل لایحه‌ای را ارائه کردیم اما به دلیل مسائلی موفق به حل این موضوع نشدیم.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: با حل این مشکل دیگر بخش خصوصی هم نیاز به پول دولت ندارد، نمی‌توان بر سر راه آنها مانع ایجاد کرد و گفت پیش بروید، یکی از موانع مخابرات ایران است که انحصار ذاتی دارد و اجازه نمی‌دهد شبکه پیش برود. کانال زیرزمینی را واگذار کرده‌ایم در صورتی که این کانال جزو انفال عمومی محسوب می‌شود. ذیل خیابان مربوط به کسی نیست که دولت واگذار می‌کند اما در خصوصی‌سازی واگذار شده بنابراین ابتدا باید این را برگردانند تا مسئله حل شود.

 

وی بیان کرد: بحث مهم فضای مجازی و انحصار یک شبکه اجتماعی خارجی بسیار اهمیت دارد، دغدغه‌های فرهنگی، دینی و تغییر سبک زندگی به جا است و باید بر روی آن کار کرد و در مرحله اول ما ورود می‌کنیم اما بقیه هم باید از این وزارتخانه حمایت کنند.

 

آذری جهرمی اظهار کرد: اینستاگرام امروز به دلیل سیاست‌های ما به یک قطب تبدیل شده زیرا همه پلت‌فرم‌های دیگر از دسترس خارج شده‌اند، اگر اینستاگرام صفحه سردار دل‌های ما شهید قاسم سلیمانی را می‌بندد آنها دولت‌های تروریستی در قالب کت و شلوار هستند، اگر سردار ما را در بغداد به شهادت رساندند، آیا ما تعامل و ارتباط با بغداد را خالی می‌کنیم؟ این یک نگاه دیگر است، آیا عرصه رسانه بین‌المللی و حضور اثرگذار و جریان ‌ساز که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است را نباید ببینیم؟ کسی موافق بی‌دینی نیست.

 

عضو کابینه دولت دوازدهم خطاب به دهنوی، نماینده مردم تهران تأکید کرد: شما را برای حضور در سازمان فضایی کشور دعوت می‌کنم  آنجا یکسری جوان ایستاده‌اند و از زندگی و بورس‌های خارج از کشور خود گذشته‌اند و در آنجا مشغول کار هستند. پرتاب موشک هم جزو وظایف وزارت ارتباطات نیست، قطعا باید شبهات رفع شود.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: ما کسانی که مخالف پیشرفت فضایی کشور بوده‌اند را دعوت کردیم و این سازمان را به آنها نشان دادیم که بعد مقاله‌های حمایتی نوشتند بنابراین اصرار من برای تشکیل یک کمیسیون مشترک به دلیل همین مسائل و شبهات موجود بوده زیرا اقتصاد آینده دنیا بر روی همین فضای مجازی شکل می‌گیرد و دو جزوه دیگر با عنوان‌های اقدامات وزارت ارتباطات در مواجهه با کرونا و پیشرفت دولت الکترونیک تقدیم نمایندگان می‌شود.

نظرات

نظر خود را بگذارید