مالزی خواستار محکومیت جهانی طرح الحاق کرانه باختری شد
مالزی از جامعه جهانی و به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل خواست طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی را محکوم کنند.

«محی‌الدین یاسین» نخست وزیر مالزی در جریان سی و ششمین اجلاس اتحادیه جنوب شرق آسیا «آسه‌آن» که به صورت مجازی برگزار شد، گفت که جامعه جهانی همچنین باید اطمینان یابد که این طرح هرگز عملی نخواهد شد.

 

وی با اشاره به نگرانی عمیق کوالالامپور از سرنوشت فلسطینی ها در میان بی ثباتی مستمر در خاورمیانه افزود: مالزی اعلام (رژیم) اسرائیل مبنی بر الحاق بخش هایی از قملروی اشغالی فلسطین در کرانه باختری را قویا محکوم و رد می‌کند.

 

نخست وزیر مالزی با تاکید براینکه کوالالامپور به همبستگی قوی با مردم فلسطین ادامه می دهد، گفت که این طرح، چشم انداز راهکار دو دولت را تضعیف می‌کند.

 

وی افزود: این اقدام غیرقانونی و یکجانبه از سوی (رژیم) اسرائیل، صداقتش نسبت به راهکار مسالمت آمیز و پایدار برای درگیری طولانی مدت اسرائیل – فلسطین را زیر سوال می برد.

 

مالزی از دیرباز مدافع راهکار دو دولت براساس مرزهای قبل از سال ۱۹۶۷ و تعیین بیت المقدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین بوده است.

 

کابینه رژیم صهیونیستی چندی پیش توافقی را منعقد کرد که به این رژیم امکان می دهد از اول ژوئیه (یازدهم تیر) قانون الحاق بخش های وسیعی از کرانه باختری تحت اشغال را به اجرا گذارد.

 

کرانه باختری از جمله شرق بیت المقدس از زمان جنگ شش روزه ۱۹۶۷ تحت اشغال رژیم صهیونیستی بوده است. تخمین زده می شود که حدود ۷۰۰ هزار شهرک نشین اسرائیلی به طور غیرقانونی در این قلمروی اشغالی ساکن هستند.  

نظرات

نظر خود را بگذارید