خبر خوش اقتصادی/درآمد گمرک آستارا ۱۰۲ درصد افزایش یافت
در سه ماه نخست امسال ۲۰۵ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۱۰۱ میلیون دلار از گمرکات آستارا صادر شده و از نظر وزن و ارزش کالاها در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رسول امیدی روز چهارشنبه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: اداره کل گمرک آستارا در سه ماه نخست امسال از محل ۹ درصد مالیات واردات کالاها نیز ۸۸۰ میلیارد ریال درآمد داشته و این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۸ درصد رشد نشان می دهد.

 

وی افزود: گمرکات آستارا در مرزهای زمینی، دریایی و ریلی از گمرکات فعال و شبانه روزی کشور است و با وجود محدودیت های بین المللی ناشی از مقابله با شیوع کرونا همچنان صادرات و واردات کالا در مرزهای آستارا از رونق برخوردار است.

 

وی ادامه داد: در سه ماه نخست امسال ۲۰۵ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۱۰۱ میلیون دلار از گمرکات آستارا صادر شده و از نظر وزن و ارزش کالاها در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افزایش نشان می دهد.

 

مدیرکل گمرک آستارا بیان کرد: در این مدت ۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۵۹ میلیون دلار نیز از مرزهای آستارا به ایران وارد شده و در نگاه به عملکرد زمان مشابه سال قبل از حیث وزن ۲۸ و از جنبه ارزش ۲۹ درصد ارتقا یافته است.

 

امیدی با بیان اینکه افزایش میزان صادرات و واردات کالاها دلیل بر رونق تجارت خارجی از گمرکات آستاراست، گفت : عمده کالاهای وارداتی نیز در این زمان شامل کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم نظیر غلات، گوشت گرم و چوب و تخته بوده و تاکید بر آن است که کالایی به کشور وارد شود که به تولید داخلی ضربه و زیان وارد نکند و عموما مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز  است.

 

او ادامه داد: روند رو به رشد و امیدآفرین داد و ستد خارجی در گمرکات آستارا نشانگر ظرفیت های قابل توجه این مرزهاست و از مسئولان استانی انتظار است برای تامین و تقویت زیرساخت های لازم در مرزهای زمینی، آبی و ریلی این شهرستان بیشتر تلاش کنند.

 

فرهاد دلق پوش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز چندی پیش در نشست با بازرگانان در آستارا اظهار کرده بود که ۷۵ درصد صادرات استان از طریق مرزهای این شهرستان صورت می گیرد و در سال گذشته ۴۱۰ میلیون دلار کالا از آستارا صادر شده و اغلب آنها محصولات کشاورزی بوده است.

 

مدیر پایانه مرزی آستارا نیز امروز اظهار کرد: پایانه تجاری و ترانزیت کالا از رونق برخوردار است و با وجود محدودیت ها برای مقابله با شیوع بیماری کرونا به طور میانگین روزانه ۲۰۰ کامیون از مرز زمینی آستارا تردد می کند.

 

منصور بابایی افزود: تردد کامیون های صادرات بار همیشه در نیمه دوم سال افزایش می یابد و علت آن همزمانی با فصل برداشت، بسته بندی و صادرات محصولات کشاورزی است.

 

وی ادامه داد: تب سنجی رانندگان و ضدعفونی کامیون ها در حین تردد در پایانه مرزی آستارا همچنان ادامه دارد و موردی با تب بالا یا آلودگی مشکوک به کرونا مشاهده نشده است.

 

شیوع بیماری کرونا که بیش از ۲۰۰ کشور جهان را درگیر خود کرده، علاوه بر خسارت بر اقتصاد کشورها باعث اعمال محدودیت در ترددهای بین مرزی و تجارت بین المللی شده است.

 

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و از مبادی مهم صادرات و واردات به کشور است.

نظرات

نظر خود را بگذارید