دوست ترامپ، رئیس جمهور لهستان شد
با پایان انتخابات ریاست جمهوری لهستان، نظرسنجی‌ های نهایی و آخرین برآوردها از پیشتاز بودن رئیس جمهور کنونی این کشور در مقابل رقیب لیبرال خود حکایت دارد.

یکشنبه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری لهستان با رقابت میان «آندژی دودا» رئیس جمهوری کنونی و «رافاو تراسکووسکی» شهردار ورشو برگزار شد. آخرین نظرسنجی ‌ها نشان می ‌دهد دودا توانسته 51 درصد آرا را کسب کند و رقیب لیبرال او، 49 درصد نظر مردم این کشور را به خود اختصاص داده است.

این نظرسنجی که توسط موسسه ایپسوس انجام شده با ضریب خطای یک درصد به این برآورد رسیده است. این نتایج با نظرسنجی‌ پای صندوق ‌های رای به دست آمده و درصدهای دو کاندیدا نشان از رقابت بسیار نزدیک میان این دو دارد.

همچنین آخرین نتایج نشان می ‌دهد میزان مشارکت در این انتخابات 67.9 درصد بوده است که عددی قابل توجه برای این کشور در دوره شیوع کرونا به شمار می‌ آید. همچنین این میزان مشارکت می ‌تواند رکوردی برای کشورهای اتحادیه اروپا باشد.

دودا روز یکشنبه در حضور هوادارانش که پرچم لهستان به دست داشتند با اشاره به نظرسنجی‌ های پای صندوق گفت: «من بسیار از این پیروزی خوشحال هستم» او در حالی‌که همراه با همسر و دخترش برای مردم سخنرانی می‌ کرد، با شعار «زنده‌ باد لهستان» طرفدارانش همراهی شد.

در مقابل تراسکووسکی در جمع هواداران خود به صورت ضمنی شکست را پذیرفت و اظهار داشت: «نتیجه احتمالا هرگز در تاریخ لهستان تا این اندازه نزدیک نبوده است. ما هرگز قدرت در رای خود را اینقدر احساس نکرده بودیم.»

دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری لهستان در دو جبهه متفاوت طبقه بندی می ‌شوند. دودا که سیاستمداری محافظه ‌کار است، روابط نزدیکی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دارد. در نقطه مقابل تراسکووسکی که لیبرال ‌تر است از لزوم بهبود مناسبات با اتحادیه اروپا سخن می‌ گوید. 

تحلیلگران بر این باورند انتخابات لهستان، کشور را شدیدا دوقطبی کرده است. طرفداران دودا در مناطق روستایی و شهرهای کوچک فراوان هستند در حالی ‌که اکثر شهرهای بزرگ و همچنین مناطق مرزی با آلمان از تراسکووسکی حمایت می ‌کنند.

همچنین ناظران سیاسی از احتمال اعتراضات خیابانی پس از پایان انتخابات و اعلام نتایج خبر می ‌دهند.

طرفداران دودا معتقدند روابط نزدیک ورشو با واشنگتن می ‌تواند به نقطه قوتی برای کشورشان محسوب شود در حالی ‌که حامیان تراسکووسکی مناسبات گرم به اتحادیه اروپا را ترجیح می ‌دهند.

آندژی دودا، حقوقدان 48 ساله وابسته به حزب راست‌ گرای «قانون و عدالت»، ظرف پنج سال زمامداری خود، به ندرت در تقابل با «یاروسلاو کاچینسکی» رهبر حزب «قانون و عدالت» قرار گرفته و عملا اقدام به اجرای اصلاحات مناقشه ‌برانگیز این حزب کرده است.

نظرات

نظر خود را بگذارید