تحریم‌های آمریکا، صدای اروپا را درآورد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توسل آمریکا به وضع تحریمهای فزاینده علیه منافع و شرکتهای اروپایی را مغایر قوانین بین المللی خواند.

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه با صدور بیانیه ای نسبت به کاربرد فزاینده تحریمهای آمریکا علیه شرکتها و منافع اروپایی واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: «من عمیقاً نگران کاربرد فزاینده تحریمها، یا تهدید به تحریمها، از سوی ایالات متحده علیه شرکتها و منافع اروپایی هستم. ما شاهد این روند رو به رشد در قبال ایران، کوبا، دیوان کیفری بین المللی و اخیراً پروژه های نورد استریم ۲ و ترک استریم بودیم».

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: «به عنوان یک اصل، اتحادیه اروپا با توسل شرکتهای ثالث به اعمال تحریم علیه شرکتهای اروپایی فعال در حوزه تجارت قانونیمخالف است. افزون بر آن، این اتحادیه کاربرد فراسرزمینی تحریمها را مغایر با قوانین بین المللی می داند. سیاستهای اروپایی باید اینجا در اروپا تعیین شود نه توسط کشورهای ثالث».

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «در جایی که اهداف مشترک سیاست خارجی و امنیتی به اشتراک گذارده می شوند، تشریک مساعی با شرکا در حوزه تحریمهای هدفمند از اهمیت بالایی برخوردار است. ما شاهد نمونه های مثبت و فراوانی از این مورد بوده ایم و به همکاری هرجا که لازم باشد، ادامه خواهیم داد. در جایی که اختلافهای سیاسی وجود دارد، اتحادیه اروپا همواره از گفتگو استقبال می کند. اما علیه تهدید به تحریم ها این روند به کار نخواهد آمد».

گفتنی است که در ماه ژوئن، شماری از سناتورهای آمریکا طرحی را برای تحریم تمام شرکت‌های همکار با پروژه «نورد استریم ۲» ارائه کردند که به موجب آن، تمام شرکت‌های ارائه دهنده گواهینامه، خدمات بیمه و تجهیزات بندرگاهی به پروژه نورد استریم۲ روسیه مشمول تحریم می شدند.

نظرات

نظر خود را بگذارید