به رسانه‌های بیگانه پاس گل ندهیم/ پمپاژ ناامیدی نکنیم
اسحاق جهانگیری انتشار اخبار نادرست و پمپاژ ناامیدی را آفت فضای اجتماعی امروز دانست.

معاون اول رییس جمهوری گفت: در شرایطی که رسانه‌های بیگانه در تلاشند تا از طریق پمپاژ ناامیدی، مردم را مأیوس کنند، چه لزومی دارد که از طریق انتشار اخبار نادرست از گزارش دیوان محاسبات، به رسانه‌های ماهواره‌ای پاس گل بدهیم تا اصل نظام را زیر سؤال ببرند.

 

اسحاق جهانگیری  در دیدار وزیر و معاونان وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت که در این وزارتخانه برگزار شد، با انتقاد از برخی رسانه‌های داخلی درخصوص انتشار اخبار نادرست درباره گزارش دیوان محاسبات کل کشور، افزود: در این شرایط انتظار نیست که رسانه‌های داخلی نیز کاری کنند که مردم مأیوس و ناامید شوند. البته ما می‌دانیم که در گزارش دیوان محاسبات چنین تعبیری نبوده است، اما رسانه‌های بیگانه می‌خواهند از حرف‌های درست ما مطالب نادرست تولید تا بتوانند علیه ملت و انقلاب تبلیغ کنند.

 

وی با اشاره به شرایط دشوار پیش روی مردم اظهار کرد: متأسفانه پمپاژ مسائل منفی به مردم ایران نسبت به سایر کشورها بیشتر است؛ چرا که جمهوری اسلامی ایران مخالفان و دشمنانی دارد که در دنیا پخش هستند و رسانه هایی را نیز در اختیار دارند و تلاش می کنند تا امید را از ملت ایران بگیرند.

 

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به سیاه‌نمایی های رسانه های ماهواره ای از گزارش های وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی درخصوص آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا، گفت: وزارت بهداشت ایران همانند سایر کشورها، هماهنگ با سازمان بهداشت جهانی گزارش هایی را در خصوص آمار مبتلایان کرونا ارائه می دهد اما این رسانه ها هر روز که می خواهند اخبار مرتبط با ایران را مطرح کنند، می گویند که آمار رسمی اعلام شده فلان تعداد است اما دیگران معتقدند که این آمار صحیح نیست.

 

جهانگیری با تاکید بر اینکه آنها نسبت به پمپاژ اخبار منفی اقدام می کنند تا امید ملت ایران را بگیرند،‌ گفت: انتظار این است که رسانه های داخلی به خصوص وقتی اطلاع دارند که مطلبی صحیح است،‌ سیاه نمایی نکنند البته اگر مطلبی صحیح باشد، رسانه ها وظیفه دارند که نظارت دقیق داشته باشند و درخصوص آن اطلاع رسانی کنند.

 

پاسخگویی به دستگاه قضا
معاون اول رییس جمهوری افزود: بانک مرکزی مسئول تامین ارز کشور است و حتی درباره یک دلار نیز حساسیت وجود دارد و اگر کسی یک دلار گرفته باشد و کالا وارد نکرده باشد مرتکب خیانت ملی شده است و باید در پیشگاه دستگاه قضایی کشور پاسخگو باشد.


وی تصریح کرد: مگر می توان در شرایط سخت ارزی کشور از یک دلار هم چشم پوشی کرد؟ البته نمی خواهم به این مبحث وارد شوم که برای واردات و صادرات در دنیا چه مکانیزمی وجود دارد و در کشور ما ساز و کار آن چیست. البته زمانی توضیح خواهم داد که ال سی و حواله هر کدام چیست.


جهانگیری با بیان اینکه در همه جای دنیا ابتدا باید کالا وارد کشور شود و سپس ارز آن پرداخت شود، افزود: علت آنکه ما نمی توانیم به این شیوه عمل کنیم،‌وجود تحریم هاست. ما باید ابتدا ارز را حواله کنیم تا کالا وارد کشور شود که این خود آغاز خیلی از اتفاقات است.


معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه حساسیت ها نسبت به تخلفات بالا است، تصریح کرد: قوه قضاییه در سال ۹۷ از مقام معظم رهبری مجوزی خاص برای مقابله با فساد دریافت کرد که اگر تخلفی صورت گرفت بتواند با سرعت برخورد کند.


وی با اشاره به اینکه این موضوع نیز در برخی رسانه ها مطرح می شود که در ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت نهفته است،‌ گفت: امروز کسانی که طرفدار عدم ترویج رانت بوده اند نیز به این باور رسیده اند که برای کمک و حفاظت از مردم باید اقداماتی انجام داد.


جهانگیری ادامه داد: در دوران ۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران بیش از ۸۰ درصد این مدت یعنی بیش از ۳۲ سال نرخ ارز تثبیتی بوده است. تمام ۸ سال دولت آقای مهندس میرحسین موسوی قیمت ارز ۷ تومان و در بازار آزاد ۱۲۰ تومان تعریف شده بود. در دوران مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز قیمت ارز ۷ تومان بود و پس از آن ارز ۶۰ تومانی و ۸۰ تومانی و ارز آزاد تعریف شد و مدت ۷ ماه قیمت ارز تک نرخی شد و پس از آن دوباره ارز ۱۷۵ تومانی تعیین شد و ارز ۳۰۰ تومانی برای صادرات تعریف شد و قیمت ارز آزاد نیز تا پایان دولت حدود ۸۰۰ تومان شد.


معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: در دولت آقای خاتمی تا سال ۸۱ قیمت ارز ۱۷۵ تومان بود و ارز آزاد نیز وجود داشت و ارز ۳۰۰ تومان بعد از مقطعی حذف شد. ارز تک نرخی که در سال ۸۱ اتفاق افتاد تا سال ۸۹ به دلیل آنکه وفور درآمدهای ارزی بود به دنبال آن بودند که هر طور شده ارز را بفروشند.

نظرات

نظر خود را بگذارید