داروهای گرانقیمت و نامطمئن کرونا در بازار
برخی از دلالان غیرمجاز با سیاه‌نمایی در بازار «ناصرخسرو» پایتخت در حالی واکسن به اصطلاح کرونا را با قیمت گزاف به فروش می‌رسانند که به گفته متخصصان داروی قطعی از طرف مجامع معتبر بین‌المللی برای کرونا معرفی نشده است و داروهای مطرح نیز مراحل آزمون و خطا را طی می‌کند.

این سیاه‌نمایی در بازار سیاهِ دارو مشتریان زیادی ندارد زیرا کم‌وبیش مردم می‌دانند که اخلاق در فعالیت‌های بازاریابی شرکت‌های چندملیتی جایگاهی ندارد و در مورد آنان هدف وسیله را توجیه می‌کند. 

هرچند که با وجود شبکه‌های اجتماعی و گسترش اخبار جعلی در بستر فضای مجازی زمینه برای بازاریابی این شرکت‌های چندملیتی و بازنمایی غیرواقعی از دارو و واکسن کرونا فراهم شده تا جایی که ممکن است عده‌ای باور کنند که کرونا واکسن یا داروی قطعی دارد! 

امروز، سه‌شنبه برای بررسی صحت و سقم مطالبی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، راهی بازار «ناصرخسرو» تهران شدم و با چند نفر در این خصوص گفت‌وگو کردم. 

یکی از این دلالان که جوان ۲۵ بود و خود را «بابک» معرفی کرد، اظهارداشت: من نیز خبرهایی مبنی بر فروش داروی کرونا شنیده‌ام اما با چشم خود خریدوفروش آن را در بازار ندیده‌ام.

وی ادامه داد: من دارویی دارم که می‌گویند از نظر علمی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کاربرد دارد؛ «گفته می‌شود این دارو که هر سی‌سی آن ۵۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان ارزش دارد، گلبول‌های سفید بدن را افزایش می‌دهد و بدن را در برابر تمام بیماری‌ها مقاوم می‌کند» اما نگفت که این ادعاها و گفته‌های شرکت‌های بازاریابی است یا مختصصان؟

فرد دیگری که خود را «عقیل» معرفی کرد، مدعی شد خبرهای خریدوفروش دارو یا واکسن کرونا در فضای مجازی صحت دارد و نام دارویی را به زبان آورد که تاکنون به گوشم نخورده بود.

وی مدعی شد که این دارو برای افرادی که به ویروس کرونا مبتلا هستند، بسیار کارساز است و آنها را از شر این ویروس راحت می‌کند!

«عقیل» در پاسخ به این سوال که آیا هیچکدام از اتحادیه‌های غذا و داروی داخلی یا بین‌المللی این دارو را تایید کرده‌اند یا نه؟ بیان کرد: من نمی‌دانم اما هرکسی که از این داروها استفاده کرده، از نتیجه آن راضی بوده است.

اما وقتی از «عقیل» در مورد اینکه چگونه از حال افرادی که با داروهایش بهبود یافته‌اند، خبردار می‌شود، پرسیدم، چیزی برای گفتن نداشت چون بیشتر مشتریان و حتی فروشندگان در این بازار به صورت ناشناس ظاهر می‌شوند و اصلا پیگیری نتیجه دارو روی بیمار امکان‌پذیر نیست.  

نظرات

نظر خود را بگذارید