موج دوم کرونا و اوضاع وخیم اقتصادی در کمین انگلیس
دولت انگلیس برخلاف نظر کارشناسان بهداشتی و ناگزیر از اوضاع وخیم اقتصادی، در حالی محدودیت‌های قرنطینه را با سرعت کاهش می‌دهد که آمارها از روند صعودی ابتلا به کرونا در این کشور در هفته‌های اخیر حکایت دارد.

سالن‌های بدنسازی، استخرها و مراکز تفریحی در انگلیس پس از گذشت چهار ماه از اعلام قرنطینه کامل، بازگشایی می‌شوند. در برخی مناطق غربی کشور هم فعالیت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها برای پذیرایی از گردشگران از سرگرفته می‌شود. همچنین برگزاری مراسم عروسی نیز با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی از هفته آینده مجاز خواهد بود.

مقام‌های انگلیس که به نوشته‌ی رسانه‌های این کشور بدترین عملکرد را در مهار همه گیری کرونا در اروپا ثبت کرده‌اند،  ادعا می‌کنند که آمار مبتلایان تحت کنترل درآمده و به سرعت مراحل پایانی قرنطینه را طی می‌کنند.  

این در حالیست که انگلیس با ثبت بیش از ۴۵ هزار فوتی مبتلا به کرونا، همچنان دومین قربانگاه این ویروس در سراسر اروپا به‌شمار می‌رود.  

طبق آمار رسمی وزارت بهداشت انگلیس روزانه به طور متوسط بیش از ۷۰۰ نفر در این کشور به کرونا مبتلا می‌شوند؛ اما تحقیقات یک نهاد مستقل نشان می‌دهد که روزانه دوبرابر آمارهای رسمی یعنی حدود یک هزار و ۴۰۰ نفر به این ویروس مبتلا می‌شوند.  

مشاور علمی دولت که برخلاف گذشته این روزها کمتر مقابل دوربین رسانه‌ها دیده‌ می‌شود می‌گوید که دلیلی برای شتاب در تسهیل قرنطینه وجود ندارد. پاتریک والانس در نشستی با نمایندگان مجلس عوام افزود که او در کنار دیگر کارشناسان بهداشتی براین باور هستند که رعایت فاصله گذاری‌ اجتماعی همچنان حائز اهمیت و دورکاری گزینه مطلوبی برای بسیاری از شرکت‌های بشمار می‌رود.

با این حال نخست وزیر انگلیس معتقد است که قرنطینه خانگی فایده خود را از دست داده و افراد باید به فکر بازگشت به محل کار باشند.    

بوریس جانسون چندی پیش در اظهارنظری جنجال برانگیز وانمود کرد که احتمال وقوع موج دوم کرونا بسیار اندک است و «باید هرچه سریع‌تر اقتصاد را به حرکت درآوریم» وی افزود: مایل هستیم به گونه‌ای متعادل، ایمن و محتاطانه شرایطی را ایجاد کنیم که شرکت‌ها و موسسات برای سرمایه گذاری طولانی مدت احساس اطمینان کنند.

اقتصاد انگلیس که پیش از بحران کرونا، زیر فشار ابهامات ناشی از خروج این کشور از اتحادیه اروپا قرار داشت، روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد. برگزیت تا پیش از شیوع کرونا، هزینه‌ای معادل ۱۷۰ میلیارد دلار به اقتصاد انگلیس تحمیل کرد.

پیش‌ بینی می‌شود که اقتصاد انگلیس ۱۴ درصد از قدرت خود را تا پایان سال جاری از دست خواهد داد که این رقم بیشترین میزان در ۷۱ سال گذشته است.     

کمیته حساب‌های عمومی مجلس عوام انگلیس به تازگی در گزارشی اعلام کرد: برنامه ریزی مالی دولت در زمان شیوع ویروس کرونا شتابزده بود و همه بخش‌ها را عقب انداخته است.  

این کمیته افزود: با وجود این که تهدید شیوع یک بیماری، سال‌ها یکی از مهمترین خطرات مورد نظر دولت بوده است، مایه تعجب است که دولت نحوه برخورد با تأثیرات اقتصادی شیوع یک بیماری همه گیر را به صورت ملی بررسی نکرد.

نظرات

نظر خود را بگذارید