هنرمندان زن در عربستان در پی اثبات خود هستند
نقاش زن عربستانی از بی توجهی کشورش به هنرهای تجسمی و به ویژه نادیده گرفتن زنان هنرمند ابراز تاسف کرد.

الجزیره در گزارشی با اشاره به دشواری های فعالیت هنرمندان زن در کشوری مانند عربستان، بر این نکته تاکید داشته است، «با وجود این که هنر مرد و زن نمی شناسد و تفاوتی میان هنرمندان مرد و زن وجود ندارد اما سختی که مقابل هنرمندان زن در کشوری مانند عربستان وجود دارد، ارزش کار هنری آن ها را دو چندان می کند.»

سلوناس عثمان داغستانی ـ نقاش زن از عربستان سعودی ـ به یک خبرگزاری آلمانی گفته است: برخی میان هنر مرد و زن تفاوت قائل می شوند که به نظرم این تبعیض و تفاوت قائل شدن درست نیست. تنها تفاوت این است که زنان تمام احساست منفی و مثبت درونشان را در هنر خود منعکس می کنند و تابلویی رنگارنگ می آفرینند.

او در ادامه گفته است: کشورهای عربی برای درک آثار هنری هنوز در ابتدای راه هستند اما هنرمندان این کشورها با شرکت در نمایشگاه های بین المللی هنری ثابت کرده اند که در این زمینه حرفی برای گفتن دارند.

این هنرمند عربستانی ابراز امیدواری کرده است تا هنر به جایگاه اصلی خود در کشورش برسد؛ یعنی هنرمند بتواند احساسات و عقایدش را با رنگ ها نشان دهد و اینگونه است که ارزش این آثار در جامعه شناخته می شود. به گفته داغستانی این امر نیازمند توجه و اهتمام تمام مردم جامعه است.

این نقاش زن عربستانی از بی توجهی به هنرمندان به ویژه هنرمندان زن در کشورش گله کرده و ادامه داده است: هنرهای تجسمی در عربستان جایگاه لازم را ندارند. قاعده و قانون مشخصی برای حمایت از هنرمندان و تشکیل گالری های هنری وجود ندارد.

داغستانی تصریح کرده است که با وجود محدودیت هایی که برای هنرمندان زن به ویژه در کشور عربستان سعودی وجود دارد، زنان هنرمند عربستانی در سال های گذشته ثابت کردند که با احساسات صادق و ترکیب آن با هنرشان می توانند آثار مورد توجهی خلق کرده و در این زمینه پیشرو باشند.
آنان تلاش کرده اند تا در نمایشگاه های داخلی و بین المللی جایگاهی داشته باشند و سختی هایی که مقابل آن ها برای ورود به حوزه هنر های تجسمی وجود دارد را از میان بردارند.

نظرات

نظر خود را بگذارید