کرونا خشونت خانگی را به یک بحران جدی تبدیل کرده است
یک کارشناس حقوق جزا و جرم‌شناسی گفت: یکی از پیامدهای ظهور ویروس کرونا، قرنطینه خانگی است که این خود افزایش آمار خشونت خانگی را به دنبال داشته است.

دکتر هلاله دلسوز خاکی در گفت و گو با ایسنا، گفت: خانواده، نخستین سازمان اجتماعی است که فرد در آن زندگی می‌کند و اساساً کانون کمک، تسکین، التیام و شفابخشی است و باید فشارهای روانی وارد شده بر اعضای خود را کاهش و راه رشد و شکوفایی آنها را هموار کند. در دین اسلام بنایی مقدس‌تر از نهاد خانواده در نزد خداوند متعال نیست.

وی افزود: در سورة روم آیه ۲۱ آمده است: از آیات الهی این است که از جنس خودتان همسرانی برایتان آفرید تا در کنار او آرامش یابید و باهم انس بگیرید و میان شما مودت و مهربانی برقرار ساخت. قانونگذار نیز در اصل دهم قانون اساسی بیان داشته که همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی های مربوط به خانواده باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری و قداست آن باشد. همچنین در ماده ۱۱۰۳ قانون مدنی بیان شده زوجین مکلف به حسن معاشرت با یکدیگرند. با این حال، محیط خانواده می‌تواند بنا به دلایلی متشنج شود، در معرض آفت‌ها و آسیب‌ها قرار گیرد و کارکرد مثبت و طبیعی خود را از دست بدهد و حالتی انحرافی به خود بگیرد.

این عضو انجمن جرم شناسی خاطرنشان کرد: یکی از این انحراف‌ها خشونت خانگی است که آثاری ویرانگر بر پیکره این نظام بنیادی دارد. خشونت در لغت به معنای درشتی، سختی، تندخویی، بی‌رحمی و خشم و غضب و درمتون تخصصی، خشونت معادل واژه     Violence به معنای زور، عنف، شدت و سختی است. فرهنگ آکسفورد، این کلمه را به معنای تجاوز، زیان، آسیب، شدت، خشونت، تهدید، غضب، بی حرمتی و اعمال زور به کاربرده است. آکادمی ملی علوم آمریکا، خشونت را رفتاری تعریف می‌کند که توسط فردی به قصد تهدید یا آزار بدنی دیگران بروز می‌کند. خشونت رفتاری آگاهانه است که نتایج احتمالی آن، ایجاد آسیب فیزیکی یا درد در فرد دیگر است و فرد برای پیشبرد مقاصد خویش آن را  انجام می‌دهد.

هزینه خشونت خانگی بر بهداشت جامعه بسیار سنگین است

دلسوز خاکی ادامه داد: یکی از انواع خشونت خانگی، همسرآزاری است. که از طریق اعمال خشونت توسط یکی از زوجین به وجود می‌آید. خشونت خانگی،  مشکل شایع بهداشت عمومی در سراسر دنیا است و مؤلفه‌های کودک‌آزاری، همسرآزاری و بدرفتاری نسبت به سالمند را در بر می‌گیرد. تبعیض و خشونت در تمامی جوامع بشری با وجود تفاوت در دین، مذهب ، فرهنگ و اقتصاد وجود داشته و پدیده‌ای است جهانی، فراتاریخی و فرافرهنگی که عمری به قدمت تاریخ بشریت دارد. هزینه تحمیل شده ناشی از خشونت خانگی بر بخش بهداشت جامعه بسیار سنگین بوده و بخشی از آن برای مداوای آسیب جدی جسمی - روانی از جمله اضطراب‌ها و علایم اختلالات روانی هزینه می‌شود. با توجه به آنچه بیان شد پدیده خشونت خانگی و همسرآزاری علاوه بر شیوع گسترده، دارای پیامدها و عوارض گوناگونی برای افراد تحت خشونت است. معمولاً فرزندانی که شاهد این خشونت‌ها هستند تمرکز خود را از دست داده و مستعد ابتلا به مشکلات  روانی شدید مثل استرس، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی، عقب ماندگی هوشی، پرخاشگری، ناتوانی یادگیری و حتی تأخیر در روند رشد فیزیکی می‌شوند.

نظرات

نظر خود را بگذارید