سرعت وابستگی به مواد مخدر در زنان بیش از مردان است
مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر، با تاکید بر اینکه ۱۰ درصد از جمعیت معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: استرس زیاد به زنان معتاد، آنها را دچار ضعف می‌کند

حمید جمعه پور روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر، با بیان اینکه به طور کلی بیماری های تنفسی در میان معتادان از نرخ افراد عادی جامعه بالاتر است، تاکید کرد: یعنی مصرف کنندگان مواد مخدر تا سه برابر بیشتر مبتلا به بیماری های تنفسی می شوند. ضمن اینکه ابتلا به بیماری های قابل انتقال نظیر ایدز، هپاتیت، سل و سایر بیماری های قابل انتقال در این افراد بیشتر از جمعیت عمومی است.

وی ادامه داد: البته با توجه به خدمات گسترده ای که در حوزه کاهش آسیب انجام می شود درصد انتقال ایدز در میان معتادان از راه تزریق در کشور به شکل معناداری کاهش پیدا کرده اما به طور کلی در افراد تزریقی، احتمال ابتلا به بیماری های قابل انتقال بالا است زیرا لوازم مشترک مصرف می کنند.

جمعه پور در بخشی دیگر از این گفت وگو به بالا بودن میزان آسیب پذیری زنان نسبت به اعتیاد در مقابل مردان اشاره کرد و دلیل آن را اینگونه عنوان کرد: کارتن خوابی، بی خانمانی، استرس ها و اضطراب های زیادی به زنان معتاد وارد می کند و آنان را دچار ضعف می کند. بنابراین سرعت پیشروی اعتیاد و تخریب اعتیاد بر اساس منابع علمی در زنان بیشتر از مردان است. بعبارتی دیگر سرعت تخریب و وابستگی به اعتیاد در زنان بیش از مردان است.

وی یادآور شد: ۱۰ درصد از جمعیت معتادان کشور را زنان معتاد تشکیل می دهند به همین نسبت جمعیت فوت شدگان مرد بیشتر است.

مدیر کل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد با بیان اینکه وقتی زنی باردار وابسته به مواد می شود جنین او هم به تناسب مادر وابسته به مواد است، تصریح کرد: یکی از دشواری ها و چالش های زنان معتاد باردار این است که جنین متولد شده وابسته به مواد است و باید تحت نظر متخصصان این وابستگی نوزاد بازگیری و درمان شود.

اختصاص ۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای شکست کرونا در میان معتادان

مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر، با یادآوری اینکه از اوایل اسفند ۹۸ که مساله شیوع بیماری کوید-۱۹ مطرح شد، در کمیته درمان و حمایت های اجتماعی کشور به منظور پیشگیری از شیوع بیماری در مراکز درمان، مصوب شد که تا اطلاع ثانوی پذیرش در مراکز اقامتی صورت نگیرد و بیمارانی هم که مقیم هستند در مراکز بمانند، گفت: در کمیته درمان بعدی که در ابتدای سال ۹۹ برگزار شد مصوب شد که سازمان بهزیستی بخشنامه ای مبنی بر بازگشایی مجدد مراکز اقامتی درمان اعتیاد را به ادارات کل بهزیستی استان ها ابلاغ کند.

نظرات

نظر خود را بگذارید