دلیل اختلال اینترنت در ماه‌های اخیر چیست؟
شایعات فیلتر شدن اینستاگرام و اخیرا پیام‌رسان واتس‌اپ هم به گمانه‌زنی‌ها درباره مشکلات اینترنت در ایران را وارد فازی تازه کرده است.

اختلال‌های اینترنتی در هفته‌های گذشته بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود و بسیاری از مدیران کسب‌وکارهای مجازی و کارشناسان اینترنت با انتشار تصاویری مختلف خبر از این می‌دهند که این اختلال‌ها با اختلال‌های گذشته فرق دارد و ایجاد تغییراتی در سیستم فیلترینگ کشور عامل اصلی این ماجراست. 

شایعات فیلتر شدن اینستاگرام و اخیرا پیام‌رسان واتس‌اپ هم به این گمانه‌زنی‌ها دامن می‌زند. هرچند که تاکنون مقامات وزارت ارتباطات و در راس آن شرکت ارتباطات زیرساخت واکنشی نسبت به این اختلال‌ها نداشته‌اند و تنها در مورد اختلال هفته گذشته روی سرویس AMP گوگل در بیانیه‌ای اعلام کردند که به دستور مقامات قضایی این محدودیت ایجاد و در نهایت با پیگیری این شرکت رفع شده است. اما چند روز بعد از این اتفاق دوباره برخی کسب‌وکارها در توییتر خبر از ایجاد اختلال روی سرویس Azure همانند اختلال ایجاد شده روی سرویس AMP را دادند، هرچند که اینبار این اختلال بدون سروصدایی از بین رفت.

صابر مسگری، مدیر محصول CDN ابرآروان وجود اختلال در شبکه اینترنت کشور را دیگر طبیعی می‌داند؛ اما تاکید می‌کند که اختلال‌های اخیر با اختلال‌های گذشته تفاوت بسیاری داشته‌اند. مسگری در این زمینه به پیوست گفت: «اختلال تیرماه که در شبکه ارتباطات زیرساخت کشور شاهد آن بودیم، تنها یک اختلال بین‌المللی نبوده است. وقتی این اختلال ایجاد شد طبیعتا DNS Queryهای ما نباید جوابی دریافت می‌کردند؛ یعنی سرویسی که کار پاسخ دادن به ما را هنگام پیدا کردن یک آدرس اینترنتی انجام می‌داد آن هم نمی‌توانست به ما پاسخی بدهد و در واقع درخواست ما اصلا به آن DNS سرور نمی‌رسید؛ ولی اتفاقی که افتاده بود این بود که درخواست‌ها پاسخ داده می‌شد ولی با یک آدرس اشتباه یا موقتا ذخیره شده.»

او در ادامه با تشریح این اتفاق با اشاره به مثالی توضیح می‌دهد: «اگر اینترنت قطع است پس وقتی درخواستی ارسال می‌شود پاسخی هم نباید بیاید، مانند این می‌ماند که شما پشت تلفن در حال صحبت باشید و کابل تلفن قطع شود در این شرایط دیگر شما صدای طرف مقابل را نمی‌شنوید و به  سوال شما جوابی داده نمی‌شود؛ ولی وقتی کابل متصل باشد باشد، طبیعتا جواب سوال خود را می‌گیرید؛ اما اتفاق دیگر ممکن است این باشد که شما سوالی  بپرسید ولی یک جواب دیگر را دریافت کنید این دیگر ارتباطی با قطعی کابل ندارد.»

نظرات

نظر خود را بگذارید