وقوع یک انفجار مهیب در بیروت/ شوک بزرگ بامداد چهارشنبه
وقوع انفجاری مهیب در پایتخت لبنان علاوه بر خسارات مالی و جانی بسیار و واکنش محافل رسمی و سیاسی کشورهای مختلف جهان، باعث تقویت گمانه زنی ها در مورد عاملان احتمالی این حادثه شد.

منابع لبنانی عصر روز سه شنبه از شنیده شدن صدای یک انفجار قوی در بندر بیروت خبر دادند. متعاقب این اخبار، رسانه‌های لبنان گزارش دادند که تعداد زیادی از نیروهای ارتش و امدادرسانی به محل حادثه اعزام شده‌اند. صلیب سرخ لبنان نیز شمار زیادی خودروی آمبولانس به بندر بیروت گسیل و اعلام کر که زخمی‌ها صدها نفر هستند که برخی سرپایی مداوا شده و مصدومان با جراحات عمیق به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

خسارت‌های وارد شده به بندر بیروت گسترده گزارش می‌شود. شبکه المیادین نیز گزارش داد که آتش همچنان در محل انفجار زبانه می‌کشد.

اعلام عزای عمومی در لبنان

در پی این حادثه و مرگ شماری از شهروندان لبنانی، «حسان دیاب» نخست وزیر لبنان اعلام کرد که به احترام قربانیان این انفجار روز چهارشنبه (فردا) را در این کشور عزای عمومی اعلام می‌کند. برخی اخبار حاکی از آن است که همسر نخست وزیر لبنان، فرزندش و برخی مشاورانش در جریان انفجار بندر بیروت زخمی شدند. در همین حال، «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان شورای عالی دفاع این کشور را برای برگزاری نشستی فوق العاده فراخواند.

عاملان احتمالی انفجار بیروت

از سوی دیگر، ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه سه شنبه در واکنش به انفجارهای بیروت، مسئولیت دست داشتن در این انفجارها را رد کرد. حزب الله لبنان نیز این احتمال را که انفجارهای مزبور نتیجه یک حمله راکتی بوده است، رد کرد.

در مورد میزان خسارات وارده به شهر بیروت، «مروان عبود» استاندار بیروت در اینباره گفت که «بیروت شهری فاجعه‌زده و حجم خسارت‌ها در آن بسیار سنگین است». عبود همچنین اشاره کرد که این حادثه انفجاری مشابه آنچه در هیروشیما و ناکازاکی رخ داده بود، است.

نظرات

نظر خود را بگذارید